WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 29 MEI T/M 2 JUNI 2023

2 juni 2023

Dit is nummer 669 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was voor de lokale politiek een betrekkelijk rustige week. Afgelopen woensdagavond waren er beeldvormende bijeenkomsten over de plannen om onze drie kernen vitaal te houden en over de actuele stand van zaken met betrekking tot ons grondbedrijf. Ook was het een kennismakingsgesprek met de Adviesraad Sociaal Domein.

Bouwen vlak langs de N471 in Berkelse Westpolder

HOE ZIT HET MET GRATIS OV VOOR OUDEREN MET EEN LAAG INKOMEN?

Vorig jaar november is er eindelijk een bescheiden begin gemaakt met het regelen van gratis OV voor mensen met een laag inkomen. Leefbaar 3B diende toen tijdens het begrotingsdebat 2023 met onze steun een succesvol amendement in waardoor vanaf medio 2023 AOW-gerechtigden met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum (bijstandsnorm) eindelijk gratis met de RET zouden kunnen reizen. Dat zou anders pas in 2024 gebeuren. Zoals bekend wil onze fractie deze doelgroep vervolgens snel uitbreiden naar alle huishoudens die van een inkomen tot 120% van het sociaal minimum moeten zien rond te komen. Het welvarende Lansingerland moet hier écht prioriteit aan gaan geven.

Jammer genoeg is het daarna van collegezijde volledig stil gebleven. Over de start van gratis openbaar vervoer voor deze groep ouderen per medio 2023 is sindsdien niets meer vernomen. Onze fractie gaat het college dan ook direct vragen stellen over de actuele stand van zaken.

Metro bij Polderweg Berkel Westpolder

MEI-CIRCULAIRE VERSCHENEN

Eind mei stuurde het Ministerie van Binnenlandse Zaken een brief naar alle gemeenten met daarin informatie over wat de financiele bijdrage van het Rijk aan de gemeenten zal zijn. De zogenaamde Meicirculaire gemeentefonds 2023 | Circulaire | Rijksoverheid.nl  Elk jaar weer is het een spannende brief want de informatie in deze brief bepaalt in belangrijke mate of onze gemeente de begroting voor het nieuwe jaar sluitend kan krijgen. Binnenkort stuurt het college de Kadernota 2024 naar de raad met daarin informatie over hoe de begroting 2024 op basis van de nu beschikbare informatie eruit zal gaan zien. Daarin is de informatie uit de meicirculaire helaas nog niet opgenomen. Zo bezien is de Kadernota dus nog een niet compleet product.

Onze fractie verwacht dat het college de cijfers die in de Kadernota 2024 binnenkort gaat presenteren, z.s.m.  koppelt aan de uitkomsten van de mei-circulaire. Zo ontstaat er voor de raad een voorlopig integraal beeld over hoe de gemeentebegroting 2024 er, zoals het nu lijkt, uit zal gaan zien.

Vorig jaar presenteerde het college in de Kadernota 2023 cijfers die aanzienlijk negatiever waren dan de meicirculaire die daarin ook toen nog niet verwerkt was, aangaf.  Dat gaf een hoop politieke gedoe voor niks want de raad werd daardoor op het verkeerde been gezet. Lees hierover het WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 18 T/M 24 JUNI 2022 – PvdA Lansingerland nog maar eens op na.

Klaprozen seizoen

BOUWEN IN BERKEL WINKELCENTRUM EN OUDELAND

Tijdens een beeldvormende bijeenkomst over de actuele stand van zaken met betrekking tot ons Grondbedrijf werd er actuele informatie gegeven over de nieuwbouwprojecten in het winkelcentrum van Berkel, het Berkelse bedrijventerrein Oudeland en ook op Wilderszijde in Bergschenhoek. Deze zeer lezenswaardige informatie is hier te vinden: Grondbedrijf

Ons Grondbedrijf staat er op dit moment redelijk positief voor. De risico’s zijn goed in beeld en zijn beheersbaar. Voor Wilderszijde spelen wel de veel hogere nieuwbouwkosten en ook de ontwikkeling in de vraag naar nieuwbouwwoningen. De waarschijnlijk hogere koopprijzen van de nieuwbouwwoningen en ook de fors gestegen hypotheekrentes kunnen een stevige spelbederven zijn in een tot voor kort rimpelloze markt. Onze fractie is dan ook heel benieuwd hoe dit voor Wilderszijde gaat uitpakken nu de eerste kavels, na de bijna geheel opgeleverde wijk “Buyten” nabij de Wildersekade, in de verkoop komen. Dat gaat natuurlijk ook gelden voor de nieuwbouwplannen in Bleiswijk en op Bleizo-West.

Onze fractie vindt dat het college snel een aantal scenario’s moet ontwikkelen voor het geval er forse vraaguitval ontstaat voor vooral het dure segment nieuwbouwwoningen. Die zijn meestal belangrijke financiële dragers om de grondexploitaties rond te krijgen. Lukt dat niet dan ligt vaak ook de bouw van sociale huurwoningen en van betaalbare koop en huurwoningen compleet stil. Dat zou een ramp zijn gezien de gigantische vraag naar dit type woningen. Het college moet er voor zorgen dat er stevige voortgang blijft in de nieuwbouw en moet voorkomen dat de bouw stil komt te liggen.

De gemeentelijke rol van ‘Volkshuisvester’ is voor ons nog belangrijker dan die van ‘Grondexploitant’. Belangrijke instrumenten om de rol van ‘Volkshuisvester’ waar te maken in een krimpende markt zijn het beschikbaar stellen van subsidies en ook van lagere grondprijzen. Die subsidies kunnen door het Rijk verstrekt worden maar ook onze gemeente kan een stevige duit in het zakje doen. Denk maar via de bijna 100 miljoen Eneco-gelden die nog op de plank liggen. Die kunnen ook perfect ingezet worden om de woningnood onder onze inwoners snel te lenigen. Zo maak je als gemeente je rol als ‘Volkshuisvester’ écht waar. Tijdens de komende raadsdebatten over ons Grondbedrijf en de Kadernota 2024 zullen wij onze ideeën hierover zeker aan de orde stellen.

De NOS publiceerde onlangs een interessant artikel over Grondprijzen omlaag In april 2021 kreeg onze vooruitziende motie om de grondprijzen voor sociale huurwoningen stabiel te houden helaas niet voldoende steun van de raad. Die moet écht nog een beetje groeien in haar nieuwe rol van ‘Volkshuisvester’. Zoals bekend komen er binnenkort voor 78 spoedzoekers  een aantal flexwoningen beschikbaar op de Sporthoeklaan in Bergschenhoek. Wij begrepen dat er zich hiervoor al oneindig veel meer  geïnteresseerden hebben aangemeld. Woningnood is echt een gigantisch probleem in onze gemeente. Maar dat wisten we al een tijdje.

Laatste nieuwbouwprojecten Berkelse Westpolder zijn gestart

HOE HOUDEN WIJ WINKELCENTRA IN ONZE DRIE KERNEN VITAAL?

Onder deze titel was er afgelopen week een interessante beeldvormende bijeenkomst waarin de plussen en minnen van onze winkelcentra op een rijtje werden gezet. Deze presentatie is hier te vinden. Op zich staan onze winkelcentra er goed voor. Maar er is nog heel wat te verbeteren willen wij bij de tijd blijven. De presentatie laat de sterke en zwakke kanten goed zien. Het is goed dat het college en de betrokken ondernemers samen plannen gaan maken om de geconstateerde knel- en verbeterpunten op te lossen. Opvallend is dat over de hele breedte het ontbreken van goed openbaar vervoer van en naar de winkelcentra een groot punt van zorg is. Wat voor onze fractie al lange tijd een uitdaging is om de duizenden bezoekers die jaren het prachtige Rottemeren gebied bezoeken te verlokken om naar Bleiswijk winkelcentrum te  komen. Daar moet toch wat op te verzinnen zijn? Het gaat zegge en schrijven om een afstand van slechts 2 kilometer. Goede bewegwijzering en een slimme advertentiecampagne kunnen wonderen doen. Zeker wanneer de horeca in Bleiswijk centrum versterkt wordt en de winkels met hun aanbod gaan inspelen op dit type klanten.

Reiger op wacht op grensbrug  Berkel-Pijnacker

Tot slot. Volgende week is de maandelijkse raadscommissie week. Onze fractie kan dan weer vol aan de pak. De agenda raadscommissies bevat voor ons aansprekende agendapunten zoals de gemeentelijke jaarrekening en de actuele grondexploitaties, de Vitale Kernen & Winkelcentra, het gebrek aan geschikte locaties om windmolens te plaatsen en natuurlijk de komst van de noodopvang voor asielzoekers op Wilderszijde. In weekbericht 668 hebben wij daar uitgebreid over bericht. Onze fractie is heel benieuwd of de raad het uiterst dappere voorstel van het college om 300 asielzoekers op te gaan vangen daadwerkelijk zal gaan steunen. Heb een goede week!

Ganzen in de Groenzoom worden geteld

Fonteintjes Westpolderplein Berkel