WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 4 T/M 10 MAART 2023

11 maart 2023

Dit is nummer 660 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De politiek stond landelijk en provinciaal vooral in het teken van de komende Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen. In Lansingerland waren er beeldvormende bijeenkomsten die in het teken stonden van de plannen om de burgerparticipatie te versterken en van de noodzaak om het aantal ontmoetingsplekken voor jongeren uit te breiden. Ook werden de raadsleden bijgepraat over de ontwikkelingen op het sociaal domein. Hierbij stond de schijnwerper op de jeugdhulp en de WMO en ook op de Participatiewet en schuldhulpverlening. Donderdag 6 april willen wij in de raadscommissie Samenleving een voorstel doen om ook in Lansingerland aan de slag te gaan met de zogenaamde basisbanen. Voor de PvdA-fractie moet dit het sluitstuk worden van de lokale re-integratieaanpak. Deze week stond voor ons natuurlijk ook in het teken van het aanstaande vertrek van Petra Verhoef, die in de raadsvergadering van 20 april opgevolgd wordt door Hamid Azzouzi.

Flyeren met een rood team in Bleiswijk

VOOR ANNE KONING & PVDA DE STRAAT OP

Natuurlijk gingen wij als fractie samen met ons afdelingsbestuur en ook andere leden op zaterdag 11 maart de straat op in Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel centrum. Voor het eerst sinds jaren was het een zeer zonnige campagnedag. Een goed voorteken voor de uitslag van de verkiezingen op 15 maart. Onze inzet is dat de PvdA lijsttrekker Anne Koning weer opnieuw de provinciale gedeputeerde wordt voor sociaal en betaalbaar bouwen en wonen. Zodat zij de definitieve positieve beslissing kan nemen over bouwen op Bleizo-West. Wat ons betreft wordt er daar 40% sociaal gebouwd en komen er vele betaalbare koopwoningen voor starters en ook ouderen.

Op straat spraken met vele bekenden en andere inwoners. Petra Verhoef overhandigde minister-president Mark Rutte – op campagne voor de VVD in Berkel – een glanzende flyer van de PvdA. Die nam hij graag aan en zij kreeg op haar beurt natuurlijk een VVD-flyer van hem.

Petra overhandigt in Berkel centrum aan Mark Rutte een PvdA ZH flyer

Ariane en Hamid op campagne in Bergschenhoek

Mark en Hamid in Bergschenhoek

Petra en Greet Wijs in centrum van Berkel

GROEI SOCIALE ONGELIJKHEID IS ZORGELIJK

Afgelopen week verschenen er van de zijde van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) en van het Centraal Planbureau (CPB) twee belangrijke rapporten die een goed beeld geven van de actuele gevolgen van de inkomensongelijkheid in ons land. In het rapport ‘Eigentijdse Ongelijkheid’ signaleert het SCP dat ons land opgebouwd is uit zeven sociale klassen die in meer of mindere mate mee kunnen doen aan de uitdagingen van deze tijd. Het SCP signaleert dat het in het politieke en maatschappelijke debat vaak gaat over verschillen in inkomen, vermogen of opleiding. “Maar ongelijkheid omvat tegenwoordig meer dan dat. Daarom kijkt het Sociaal en Cultureel Planbureau in de reeks Verschil in Nederland naast dat economisch kapitaal ook naar de verdeling van andere hulpbronnen: sociaal, cultureel en persoonskapitaal. Het hebben van een netwerk dat steun biedt of je verder helpt; kunnen voldoen aan wat de moderne maatschappij van iemand vraagt (zoals het kunnen gebruiken van een computer of de Engelse taal spreken); niet alleen fysiek gezond zijn, maar ook mentaal; en hoe je eruitziet: het zijn allemaal elementen die bepalend zijn voor posities in de samenleving, en die de kansen van mensen kunnen vergroten of beperken”.

Voorzichtig voorjaar Oudelandselaan Berkel Meerpolder

Vervolg artikel over groei sociale ongelijkheid

Zo’n 40% van de 13.6 miljoen inwoners boven de 18 jaar heeft het volgens het SCP prima voor elkaar. Maar voor ruim 16% is dat een heel stuk minder. Het gaat om maar liefst om 1 op de 6 volwassen inwoners. Zij voelen zich in de steek gelaten door de overheid, gaan vaak niet stemmen, zijn dikwijls van niet westerse afkomst en vinden dat het met Nederland de verkeerde kant op gaat. Hun inkomen is laag. Er komt veel armoede voor. Het hele verhaal is te lezen op: Eigentijdse ongelijkheid | Publicatie | Sociaal en Cultureel Planbureau (scp.nl)

Het Centraal Planbureau deed er deze week nog een schepje bovenop. Het ‘Centraal Economisch Plan 2023’ signaleert dat volgend jaar bijna een miljoen mensen onder de armoedegrens leeft als er geen nieuw steunbeleid komt voor die groep. Dit jaar gaat het nog om zo’n 800.000 mensen. Tot nu toe is een stijging van de armoede voorkomen door steunmaatregelen voor de laagste inkomens, zoals de energietoeslag. Maar doordat een deel van dat beleid tijdelijk is, stijgt de armoede in 2024 van 4.7% van het totaal aantal huishoudens naar 5.8%. Het betekent ook dat 7,1 procent van de kinderen dan in armoede leeft. Dat zijn dramatische cijfers. Het hele verhaal is te vinden op: Centraal Economisch Plan (CEP) 2023, raming maart 2023 | CPB.nl

Ook het Nibud sloeg afgelopen week alarm. Steeds meer Nederlandse huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. In 2022 ging het in totaal om zes op de tien Nederlandse huishoudens, blijkt uit onderzoek van Deloitte in samenwerking met Nibud en Universiteit Leiden. In 2021 was dat nog vijf op de tien. Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).

De PvdA-fractie is heel benieuwd hoe deze negatieve ontwikkelingen uitpakken voor het over het relatief welvarende Lansingerland. In onze gemeente heeft 33% van de huishoudens een hoog inkomen (Nederland 20%), 41% (Nederland 40%) een midden- en 26% (Nederland 40%) een laag inkomen. Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering is met 609 uitkeringsgerechtigden stabiel en in verhouding tot andere gemeenten van vergelijkbare grootte laag. Slechts 3.5% van de Lansingerlandse huishoudens heeft een laag en langdurig laag inkomen (Nederland 6.8%).

Waarschijnlijk ligt het aantal inwoners boven de 18 jaar dat last heeft van sociale ongelijkheid dus lager dan de landelijke 16%. Wij schatten dat het hier om ongeveer 4000 inwoners gaat, ongeveer 10% van de inwoners boven de 18 jaar. Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit, omvat al jaren zo’n 800 kinderen. Lang niet al deze kinderen zijn bij de gemeente in beeld en maken gebruik van de voor hen bestemde speciale voorzieningen. Onze fractie mist nog steeds een actieve aanpak van het college om deze groep

Opvallend is dat volgens het SCP voor laagopgeleide gepensioneerden en mensen uit de zogenaamde onderklasse ook de PvdA een belangrijke partij is. Maar deze groepen gaan vaak niet stemmen. Daar heeft de PvdA veel last van. Voor de werkende bovenlaag en jongere kansrijken is GroenLinks, VVD en D66 meer in trek. Deze groepen tellen bovendien veel meer trouwe stemmers.

Binnenkort debatteert de gemeenteraad over de nieuwe ‘Samenlevingsvisie Lansingerland’. Dit verhaal heeft als ondertitel “Koersen op de bestaanszekerheid, gezondheid en kansengelijkheid van onze inwoners en op de veiligheid en leefbaarheid van onze wijken”. Natuurlijk zullen wij als fractie de recente bevindingen van SCP en CPB betrekken bij dit debat. Het is goed om onze gemeente langs de maatlat van het SCP te leggen en te bekijken welke maatregelen er nodig zijn om ook in Lansingerland de sociale gevolgen van de ‘Eigentijdse Ongelijkheid’ met wortel en tak uit te roeien.

Viaduct bouw A16 Rottebandreef Bergschenhoek

GA VOORAL STEMMEN OP WOENSDAG 15 MAART 2023

Aanstaande woensdag 15 maart 2023 kunnen we weer gaan stemmen. Natuurlijk ligt een stem op de PvdA zeer voor de hand maar voor wie die keuze nog niet helemaal zeker is, raadpleeg dan de stemhulpen die beschikbaar zijn. Samen met GroenLinks kunnen we dan de grootste fractie in de nieuwe Eerste Kamer  worden. Dat is een hele grote politieke uitdaging voor politiek links. Bovendien is goede samenwerking met de PvdA Zuid-Holland voor ons heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld maar aan betaalbaar bouwen van duizenden huizen op Bleizo-West en de snelle verbetering van de N209 bij Bergschenhoek en Bergschenhoek. Die fietstunnel moet er nu eindelijk eens komen. Van groot belang is ook de ontwikkeling van groene en goed toegankelijke gebieden in en om Lansingerland. Voor schoon water willen de PvdA’ers in de beide Waterschappen hun nek blijven uitsteken. Op onze website staat veel informatie over deze voor onze gemeente o zo belangrijke verkiezingen op een rijtje: STEM PVDA BIJ PROVINCIALE STATEN EN WATERSCHAPSVERKIEZINGEN OP 15 MAART 2023 – PvdA Lansingerland

Ga stemmen op 15 maart!

Tot slot: Volgende week is de maandelijkse raadscommissieweek. Belangrijke agendapunten zijn het Participatieplan Berkelse Noodpolder (dinsdag, commissie Ruimte), het nieuwe Beleidskader Zonne-energie  (woensdag commissie Algemeen Bestuur) en het Rekenkamerrapport over de kostenbeheersing WMO (commissie Samenleving). En natuurlijk op woensdag 15 maart de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen. Heb een goede week!

Nieuwe winkelhart Berkel centrum nadert voltooiing

Tunnelbak A16 is volledig dicht