WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 8 T/M 12 MEI 2023

12 mei 2023

Dit is nummer 667 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Vanaf nu onder eindredactie van onze nieuwe fractievoorzitter Hamid Azzouzi. Het eerste weekbericht zonder Petra Verhoef die tijdens de raadsvergadering van 21 april afscheid nam. De PvdA fractie nieuwe stijl wenst Petra komende week veel succes bij de start van haar nieuwe baan. Natuurlijk blijven wij in haar geest keihard werken aan onze 20 plannen voor 2023 die staan in weekbericht 653 De afgelopen week stond volledig in het teken van de maandelijkse raadscommissievergaderingen. Wij staan in dit weekbericht natuurlijk uitgebreid bij stil bij de voor ons belangrijkste agendapunten. Belangrijk was de raadsmeerderheid die zich aftekende met betrekking tot het raadsvoorstel “Visie Burgerparticipatie Samen Besturen”. De nog te verschijnen Uitvoeringsagenda zal het in de praktijk moeten gaan doen. Met Nanno Scheringa als onze woordvoerder gingen wij akkoord met dit voorstel. Onze fractie staat ook achter het raadsvoorstel dat gaat over het bestemmingsplan om op de plek in Bleiswijk waar nu nog gebouw De Snip staat, een complex met 21 ouderenwoningen te gaan bouwen. Op de begane grond komt er daghoreca met een terras. Valmir Xhemaili vindt het een goed plan. “Er is een grote vraag in Bleiswijk naar ouderenwoningen dus we moeten heel snel gaan bouwen. Bovendien creëer je zo ook doorstroming waardoor er ook woningen vrij komen voor jonge gezinnen”. Het voorstel mobiel servicepunt heeft onze fractie omarmd. Sonnie Bihari  heeft het belang van dit mobiel servicepunt benadrukt: “Zeker voor doelgroepen waarvoor de PvdA fractie altijd extra aandacht vraagt! Een laagdrempelig, toegankelijk loket is meer dan welkom ”

Fractie nieuwe stijl: Sonnie, Nanno, Hamid en Valmir

N209 BLIJFT ZORGENKINDJE

Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte van 11 januari 2022 dienden wij een bespreekstuk in met daarin een pleidooi voor een integrale aanpak knelpunten N209. Zie hiervoor WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 8 T/M 14 JANUARI 2022 – PvdA Lansingerland Wethouder Fortuyn beloofde toen  direct met gedeputeerde Zevenbergen aan de slag te gaan. Hij was bereid om 450.000 euro te investeren in een onderzoek over de integrale aanpak van de geconstateerde knelpunten N209 mits de provincie hier ook bijdraagt. Sindsdien is het compleet stil hierover. Nanno Scheringa vroeg naar de actuele stand van zaken en betreurde het ongelofelijk trage tempo bij het oplossen van de problemen.

Op de agenda van de commissie Ruimte van afgelopen dinsdag stond een door het college aan Gedeputeerde Staten gestuurde brief naar aanleiding van de recent geconstateerde onveiligheid van de N209. Hierin stond het volgende verzoek: “Naar aanleiding van het bestuurlijk overleg tussen wethouder Fortuyn en gedeputeerde Zevenbergen op 21 januari 2022 zijn de gemeente Lansingerland en de provincie Zuid-Holland gestart met een gezamenlijk integraal onderzoek naar de verbetering van de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid op en rondom de N209. Wij voelen de noodzaak deze knelpunten spoedig te onderzoeken om de knelpunten en benodigde maatregelen in beeld te brengen. Om dit onderzoek mogelijk te maken hebben wij recentelijk €475.000 beschikbaar gesteld. Wij verwachten van u ook een financiële bijdrage aan dit onderzoek”.

Wethouder Fortuyn vertelde dat de N209 pas in 2033 voorkomt in de provinciale investeringsplannen. Daar schrokken wij van want dit was compleet nieuw voor ons. Hij hoopte op een “substantiële provinciale bijdrage in de kosten van onderzoek. “Er zijn dit jaar meevallers in de provinciale budgetten voor onderzoekskosten dus misschien kunnen wij hiervan profiteren”. De wethouder vertelde dat het onderzoek overigens al loopt. Hij hoopt eind van dit jaar de resultaten te kunnen presenteren. Nanno stelde de fracties, die net als de PvdA vertegenwoordigers hebben in provinciale staten, voor om contact op te nemen met hen. “Wellicht kan zo de noodzaak van een integrale aanpak van de N209 zo ook een plekje krijgen in het nieuwe provinciale coalitieakkoord”.

Aanleg geluidschermen langs N209 bij Bergschenhoek

OOK VOOR BLEIZO-WEST GELDT GEEN WOORDEN MAAR DADEN

De fracties van GroenLinks, CDA en VVD agendeerden voor de commissie Algemeen Bestuur een bespreekstuk waarin aan de fracties werd gevraagd  “In hoeverre u van mening bent dat de door het college voorgestelde aanpak of uitvoering voldoet aan de vragen van provincie, en of deze aanpak nog aanvulling of aanscherping behoeft?” De indieners van het bespreekstuk vinden dat het college in hun brief aan de raad dd. 22 februari 2023 niet voldoende ingaat op de door raadsfracties gedane suggesties en knelpunten. Zij willen op een drietal punten meer duidelijkheid en vragen zich af of de motie ‘Onderzoek ten behoeve van een integrale afweging voor Bleizo-West’ die in deze raadsvergadering is aangenomen (M2023-004) wel volledig wordt uitgevoerd. Het college op zijn beurt ziet deze motie als een bevestiging van de lijn zoals ingezet door het college. “Met deze motie kan het college een volgende stap voorwaarts maken in dit belangrijke dossier”.

In deze motie wordt het college verzocht om de gevraagde beslisinformatie door de provincie conform de bijlage bij de brief van de provincie op te stellen en de raad hierover tenminste elke twee maanden te informeren. De in de motie door de raad gevraagde beslisinformatie richt zich op de volgende vier onderwerpen: Windenergie; Wonen; Economie; Gezonde leefomgeving & ruimtelijke inpassing.

Voor de PvdA fractie is het belangrijk dat de vaart er in de planontwikkeling in blijft zitten en dat de doelstelling tenminste 30% sociaal en 30% betaalbaar gehaald gaat worden. Net als de uitvoering van de zogenaamde Realisatieagenda. Op dinsdag 14 maart is de Realisatieagenda Regio Rotterdam ondertekend door het Rijk, de provincie Zuid-Holland, regionale woningbouwcorporaties en alle deelnemende gemeenten van de SvWrR. In de realisatieagenda is het volledige bod van in totaal 11.106 woningen in Lansingerland opgenomen, inclusief 5.000 woningen op Bleizo-West. Dit zijn voor onze fractie de belangrijkste kaders voor besluitvorming. Hamid Azzouzi: “Het college blijft in haar brief van 22 februari.2023 binnen de door ons gewenste kaders. Dat juichen wij toe. De PvdA is heel benieuwd naar de voortgang. Goed dat het college ons elke twee maanden informeert. Wellicht dat het nieuwe provinciale coalitieakkoord ook nieuw licht op deze kwestie zal werpen. Met name als het gaat om de windenergie”.

Hamid gaf aan dat het voor de PvdA bespreekbaar is dat onze gemeente financieel bijdraagt aan de planontwikkeling wanneer deze financieel niet sluitend te maken is zonder gemeentelijke impuls. “wat niet mag gebeuren is dat er dan beknibbeld wordt op het aantal sociale en betaalbare woningen om het financiële grondexploitatieplaatje rond te krijgen. Mogelijk kunnen dan de Enecogelden hierbij een oplossing bieden”. Over Bleizo-West wordt heel veel gepraat. Het is nu echt tijd voor daden want in woorden kun je niet wonen!

Bootje varen In de Leeuwenkuil in Bergschenhoek

PVDA FRACTIE WIL SNELLE AANSLUITING OP HET REGIONALE WARMTENET

De fracties van CDA en WIJ Lansingerland presenteerden tijdens de raadscommissie Algemeen Bestuur een bespreekstuk over de aansluiting van de gemeente Lansingerland op het warmtenet. Hun vragen aan de raadscommissie waren: 1 Vindt de commissie dat de uitbreiding van warmte- en CO2-netten een topprioriteit moet zijn? 2. Deelt de commissie onze mening dat het tempo van uitbreiding zo hoog mogelijk moet liggen, gelet op de energiecrisis en het klimaatprobleem? 3. Is de commissie bereid om het college opdracht te verschaffen zo snel als mogelijk de uitvoeringskracht in het Oostland in het algemeen en in Lansingerland in het bijzonder naar een hoger plan te tillen? 4. Is de commissie bereid om hiervoor een bedrag uit de Eneco-middelen ter beschikking te stellen, waarbij de gemeente op dit moment overigens nadrukkelijk geen eigenaar wenst te worden van de leidingen zelf en publieke belangen zoveel als mogelijk via andere dan financiële middelen geborgd moeten worden?

De PvdA fractie vindt de uitbreiding van het warmtenet in Lansingerland essentieel. Want hiermee kunnen ook inwoners bereikt worden die niet zelf hun huis gasloos kunnen maken omdat het hen aan voldoende geld ontbreekt. Nanno Scheringa gaf aan dat de PvdA voorstander is van zoveel mogelijk collectieve voorzieningen bij het gasloos maken. “Dat past bij een solidaire energietransitie en zorgt ervoor dat een ieder kan meedoen (gelijke kansen). De uitbreiding van het warmtenet is ook voor de glastuinbouwsector essentieel op weg naar klimaatneutraliteit. Dat blijkt ook uit het artikel Glastuinbouw moet stap extra doen voor klimaat – Nieuwe Oogst

Het antwoord op de vier gestelde vragen is volgens Nanno dus een volmondig “ja”. Het college kan veel meer doen dan nu het geval is. Teveel ligt het accent op individuele voorzieningen”. Wethouder Muis vindt het niet nodig om voor de aansluiting op het regionale warmtenet een beroep te doen op de Enecogelden. Er zijn volgens hem voldoende financieringsopties in de markt beschikbaar Afgelopen dinsdag haalde de Raad van State een forse streep door het bezwaar van onder meer een aantal natuur & milieu organisaties tegen de komst van het warmtenet. Zij protesteren tegen het feit dat de restwarmte die nu nog geleverd wordt nog niet groen is. In 2040 moeten alle warmtenetten duurzaam zijn.

Bouw flexwoningen Sporthoekpad

BELANGRIJK DEBAT OVER OPVANG OEKRAINERS EN VLUCHTELINGEN

Donderdagavond debatteerde de raadscommissie Samenleving uitvoerig over de collegeplannen voor de bouw van een tweede reeks flexwoningen voor ontheemden uit Oekraïne en spoedzoekers op de woningmarkt en ook over de vraag of Lansingerland nu al plannen moet gaan maken voor de noodopvang van asielzoekers en zo ja, om welke aantallen moet het dan gaan.

Raad staat in meerderheid achter plan voor bouw tweede complex flexwoningen

De bouw van de eerste reeks tijdelijke flexwoningen aan het Sporthoekpad in Bergschenhoek vordert gestaag. Daar kunnen binnenkort 150 Oekraïners en 80 spoedzoekers huisvesting vinden. Het college is onder aanvoering van burgemeester Pieter van de Stadt naarstig op zoek naar een tweede locatie. Daarvoor presenteerden zij aan de raadscommissie een aantal opties waaronder de Merenweg in Bleiswijk, de Hoeksekade en Wolfend in Bergschenhoek. Voor het college is de groenstrook nabij de kop van de Noordeindseweg in Berkel die parallel loopt aan de Planetenweg en aansluit op de Driehoek Noordpolder de meest geschikte locatie. Er kan hier snel gebouwd worden en de noodzakelijke voorzieningen liggen in de buurt.

Omwonenden van deze locatie uitten in hun inspraak hun zorgen over deze keuze. Zij voelden zich overvallen door deze keus en waren boos dat zij hier niet eerder bij betrokken waren geworden. Een inspreker pleitte voor een “structurele, integrale en fundamentele discussie over de toekomst van dit hele gebied met in begrip van de Driehoek Noordpolder”. De burgemeester benadrukte het spoedeisende karakter. “Het gaat om een noodsituatie”. Hij beloofde dat de omwonenden betrokken zullen worden bij de concrete invulling van dit plan. Hij benadrukte dat, anders dan sommige insprekers en ook een enkele fractie aangaf, het nu nog groene gebied een agrarische bestemming heeft en is bedoeld is voor de bouw van grote kassencomplexen. Belangrijk bespreekpunt is de ontsluiting voor het verkeer van en naar dit nieuwe tijdelijke wijkje.

Voor onze woordvoerder Nanno Scheringa is het een uitgemaakte zaak. “We moeten snel aan de slag. Wat de PvdA fractie betreft, sluiten we ook een derde geschikte locatie niet uit. De woningnood onder Oekraïners en spoedzoekers is heel groot!” Het college gaat nu aan de slag om de bouw van dit tweede complex flexwoningen snel van de grond te krijgen. Onze fractie steunt het college hierbij van harte!

Noodopvang voor 300 asielzoekers goed op weg naar politiek draagvlak

In weekbericht 665 spraken wij onze tevredenheid uit over de slagvaardige aanpak die tijdens een beeldvormende bijeenkomst in april werd gepresenteerd. Wij gaven toen aan dat het college naarstig op zoek is naar een locatie voor de noodopvang van 300 asielzoekers in Lansingerland. Zoals het er toen naar uitzag, zal het college hiervoor de huidige locatie voor crisisnoodopvang Tobias op Wilderszijde benutten. Deze door de Veiligheidsregio georganiseerde crisisnoodopvang voor asielzoekers wordt op 1 juli 2023 beëindigd. De door het COA te beheren noodopvang loopt vooruit op de beoogde Spreidingswet die alle gemeenten gaat opdragen om een steentje bij te gaan dragen aan de opvang van asielzoekers. Het is overigens maar de vraag of het aanbod van Lansingerland om 300 asielzoekers voor 2-3 jaar te huisvesten voldoende is. Dit aantal zou wel eens kunnen gaan oplopen naar 750 per januari 2024.

Kennelijk is het college geschrokken van deze beeldvormende bijeenkomst of op de vingers getikt, gelet op de volgende passage in de korte brief van het college waarover wij in weekbericht 666 berichtten: “In plaats van een raadsvoorstel over randvoorwaarden voor opvang bieden wij u een brief aan. In deze brief schetsen wij een 4 tal varianten voor een mogelijke aanpak van de asielopgave”. Het college kwam met de volgende 4 varianten om met de raadscommissie afgelopen donderdagavond van gedachten te wisselen in het kader van “samen besturen”:

Variant 1: vooruitlopend op wettelijk kader tijdelijke noodopvang realiseren op Wilderszijde Ook zonder wettelijk kader is de crisis bij de opvang van asielzoekers een feit. Als gemeente kun je ervoor kiezen niet te wachten op de invoering van de Spreidingswet, maar daarop te anticiperen en nu zelf de regie pakken ten aanzien van de (nood)opvang van 300 asielzoekers.

Variant 2: vooruitlopend op wettelijk kader kleinschalige tijdelijke noodopvang op meer plekken Ook zonder wettelijk kader is de crisis bij de opvang van asielzoekers een feit. Als gemeente kun je ervoor kiezen niet te wachten op de invoering van de Spreidingswet, maar daarop te anticiperen en nu zelf de regie pakken ten aanzien van de (nood)opvang van asielzoekers.

Variant 3: regionale onderhandeling om meer te doen op LOO en minder op asiel.  Ook zonder wettelijk kader is de crisis bij de opvang van asielzoekers een feit. Als gemeente kun je ervoor kiezen niet te wachten op de invoering van de Spreidingswet, maar daarop te anticiperen en nu zelf de regie pakken ten aanzien van de opvang van ontheemden. De regionale regietafels worden ingericht om regionale afstemming te organiseren op de opvangopgave. Gemeenten maken hier onderling afspraken over de grootte en verdeling van de opgave per gemeente. Lansingerland neemt bestuurlijk deel aan de regionale regietafel Rijnmond. Op ambtelijk niveau komt een team samen voor de uitvoering van de afspraken.

Variant 4: wachten op wettelijk kader. Er is nu geen wettelijk kader voor de opvang van asielzoekers per gemeente. De facto is er dus ook geen formele taak aan gemeenten toebedeeld om opvangcapaciteit te realiseren.

PvdA fractie opteerde bij monde van Hamid Azzouzi voor scenario 1. Variant 4 is volgens onze fractie de kop in het zand steken want die landelijke regeling komt er zeker. Variant 3 zet staatsecretaris Eric van der Burg (VVD) in de kou en dat verdient hij niet. Onze fractie heeft veel respect voor zijn bevlogen en ook solidaire aanpak. Variant 2 kan een optie zijn maar lijkt PvdA lastig om meerdere geschikte locaties te vinden. Bovendien ziet de COA kleinschaligheid niet zitten. Wat voor ons wel van belang is, is dat het onderwijs, zorg en maatschappelijke organisaties van meet af aan intensief bij de planvorming worden betrokken. Hun beschikbare capaciteit is een essentiële randvoorwaarde voor een goede noodopvang van asielzoekers in Lansingerland.

De fracties ChristenUnie, WIJ Lansingerland, D66 en GroenLinks kozen met ons ook voor variant 1. De fractie van Leefbaar 3B koos voor variant 3, de VVD fractie voelt niets voor de proactieve aanpak die het college voorstaat. De opvang van 300 asielzoekers is voor hen te grootschalig. De fractie ‘Voor Lansingerland’ vindt dat Lansingerland zijn nek al voldoende uitsteekt. Zij kiest voor variant 4. De CDA fractie wil eerst een concreet collegevoorstel afwachten. Onze conclusie is dat er op dit moment redelijk draagvlak is voor de noodopvang van asielzoekers. Heikel punt is wel of het college bij monde van wethouder Leon Hoek de héle raad gaat meekrijgen met de opvang van 300 asielzoekers. Dat vereist een stevige onderbouwing in het raadsvoorstel. Voor dit moment is onze fractie best tevreden met de voortgang. Een raadsmeerderheid voor variant 1 lijkt haalbaar mits het CDA meedoet.  We hebben het volste vertrouwen in de bestuurlijke ervaringen en de bijbehorende christelijke normen en waarden van het CDA . Wordt vervolgd!

Nieuwbouw Berkel centrum schiet al aardig op

Tot slot. Komende week is een zeer korte werkweek vanwege Hemelvaartsdag. Er zal dus weinig politiek nieuws zijn. Woensdagavond is er wel een interessante beeldvormende bijeenkomst over de bouw van het nieuwe Afvalbrengstation Ons volgende weekbericht 668 verschijnt daarom pas op zaterdag 27 mei. Heb een goede week!

Vogelaars in de mooie Groenzoom

Offenbachplantsoen Berkel Noord