WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 8 T/M 14 APRIL 2023

15 april 2023

Dit is nummer 665 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Interessant was de beeldvormende bijeenkomst van afgelopen woensdagavond over de nieuwe huisvestingsplannen voor Oekraïners en spoedzoekers en over de komst van een noodopvang voor asielzoekers. Op vrijdag hadden (duo)-raadsleden een nuttige en leuke ‘dag op de hei’ op een boerderij in Kamerik. We berichten ook over de N209 en over het feit dat de Metropoolregio de bijl wil zetten in een aantal tramlijnen in Rotterdam. Wat zegt dit over de waardering door dit belangrijke bestuurlijke samenwerkingsverband van het openbaar vervoer in onze regio? Tot slot berichten we teleurgesteld dat de regenboogvlag vandaag niet is gehesen bij ons gemeentehuis. Van een Regenbooggemeente verwacht je anders.

Dorpskerk Berkel centrum

NOODOPVANG VOOR 300 ASIELZOEKERS IN LANSINGERLAND

Het college is naarstig op zoek naar een locatie voor de noodopvang van 300 asielzoekers in Lansingerland. Dat bleek afgelopen woensdagavond tijdens een zeer informatieve beeldvormende bijeenkomst voor raadsleden. Zoals het er nu naar uitziet, zal het college hiervoor de huidige locatie voor crisisnoodopvang Tobias op Wilderszijde willen benutten. Deze door de Veiligheidsregio georganiseerde crisisnoodopvang voor asielzoekers wordt op 1 juli 2023 beëindigd. De door het COA te beheren noodopvang loopt vooruit op de beoogde Spreidingswet die alle gemeenten gaat opdragen om een steentje bij te gaan dragen aan de opvang van asielzoekers. Het is overigens maar de vraag of het aanbod van Lansingerland om 300 asielzoekers voor 2-3 jaar te huisvesten voldoende is. Dit aantal zou wel eens kunnen gaan oplopen naar 750 per januari 2024. Los hiervan kent onze gemeente ook nog een forse taakstelling voor de huisvesting van statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in sociale huurwoningen in onze gemeente.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de bouw van flexwoningen voor ontheemden uit Oekraïne en voor mensen die met spoed op zoek zijn naar een huis, de zogenaamde spoedzoekers. Op de locatie Sporthoeklaan in Bergschenhoek komt er huisvesting voor 150 Oekraïners en 78 spoedzoekers. Het college bereidt nu een tweede locatie voor. Daartoe heeft zij het nu nog onbebouwde gebied in de Berkelse Noordpolder nabij de Noordeindseweg in het vizier. Ook daar moet huisvesting komen voor evenveel Oekraïners en spoedzoekers als nu bij de Sporthoeklaan. Waarschijnlijk zal het hier in de nabije toekomst niet bij blijven. Het college spreekt van ‘een stap naar voren te zetten’.

In weekbericht 635 van juni 2022 constateerden wij al dat “de organisatie van de opvang van statushouders, asielgerechtigden en ontheemden de komende 4 jaar grote lokale politieke prioriteit moet gaan krijgen. Eigenlijk zou de opvang van vluchtelingen gezien de complexiteit, omvang en maatschappelijke impact in de categorie ‘grote gemeentelijke projecten’ moeten worden opgenomen”. Bij monde van Nanno Scheringa steunden wij toen al de stap voor stap uitbreiding van de huisvesting voor Oekraïners en spoedzoekers op meerdere locaties in onze gemeente. Het spreekt voor zich zelf dat de omwonenden van alle in beeld zijnde locaties snel betrokken worden bij deze plannen. Een verslag van de gehele beeldvormende bijeenkomst is te vinden op https://channel.royalcast.com/lansingerland/#!/gemeentelansingerland/20230412_1

Fietspad langs Berkelsedijkje

ALLEEN BESTUURLIJKE MOED KAN PROBLEMEN OP N209 OPLOSSEN

De N209 is één van de gevaarlijkste N-wegen in ons land. Alleen de N279 in Noord-Brabant en de N201 in Noord-Holland zijn nog gevaarlijker. Daarover is de Tweede Kamer afgelopen week geïnformeerd met een kamerbrief en bijbehorend rapport. In de periode 2017-2021 hebben op de N209 in totaal negen dodelijke ongevallen plaatsgevonden.  De vaste lezers van onze weekberichten weten dat wij ons al sinds 2007 inspannen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Zie bijvoorbeeld ons weekbericht van begin januari 2022 hierover. Toen agendeerde de PvdA-fractie de weg (opnieuw) met een bespreekstuk bij commissie Ruimte. Ons bespreekstuk werkte toen als een bestuurlijke katalysator. Vele fracties van Provinciale Staten stelden toen schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over de aanpak van de geconstateerde knelpunten en over de noodzaak van een veel planmatiger aanpak dan nu het geval is. Wethouder Fortuyn beloofde een integrale aanpak en er zou structurele samenwerking worden gezocht tussen de provincie Zuid-Holland en de gemeente Lansingerland om te komen tot oplossingen van de vele N209-knelpunten.

We zullen het college vragen naar de stand van zaken van die integrale aanpak en samenwerking. Opnieuw agenderen als bespreekstuk bij Commissie Ruimte is ook nodig, want rond een motie vreemd aan de orde kun je geen goed debat voeren. Nieuwe fracties, nieuw debat. Het doorgaand verkeer via een tunnel laten rijden en lokaal auto- en fietsverkeer daarmee veilig de ruimte geven is een (dure) droom van onze fractie. Maar er is een andere optie. Wat ons betreft wordt de N209 met de opening van de A16 in het verschiet een gewone binnengemeentelijke weg die alleen maar openstaat voor lokale bestemmingen. Als de meerderheid van de raad hiervoor nu toch te porren is, kunnen we niet alleen een slag slaan met meer veiligheid, minder autolawaai en uitstoot van schadelijke stoffen, maar ook zorgen voor een passende ontsluiting voor de nieuwe wijken in Bleiswijk en Bergschenhoek.  Daarvoor is bestuurlijke moed en ook volhardendheid nodig. Die wil onze fractie zeker blijven tonen.

Legendarische tramlijn 4 met ondergang bedreigd

ANDERS DENKEN OVER TOEKOMST OPENBAAR VERVOER IN ONZE REGIO

“Omdat er meer mensen in de regio komen wonen, maken we de capaciteit van het openbaar vervoer groter. Door het netwerk slim te ontwerpen kunnen we het openbaar vervoer verbeteren en aantrekkelijker maken. De aanleg en aanpassing van routes kunnen worden benut om de omgeving mooier, meer leefbaar en veiliger in te richten. Zo zorgen we ervoor dat ook in de toekomst iedereen in de nabijheid toegang heeft tot goed openbaar vervoer.” Met deze blijde boodschap probeerde het bestuur van de Metropoolregio de inwoners van Rotterdam klaar te stomen voor een grote ingreep in het tramnet van onze buurgemeente. De wijk Hillegersberg en grote delen van Rotterdam-West en het Oude Noorden dreigen hun vertrouwde tramlijnen te gaan verliezen. Gelet op de woedende reacties vanuit de Rotterdamse wijken heeft de Metropoolregio buiten de waard gerekend.

De plannen van de Metropoolregio sluiten naadloos aan bij de technocratische aanpak en het neoliberale marktdenken dat de politieke bestuurders die verantwoordelijk zijn voor ons openbaar vervoer al jaren lang stevig in de greep heeft. Begrippen als ‘kostenefficient denken’ en ‘kiezen voor hoogwaardig openbaar vervoer’ voeren daarbij de boventoon. Of de inwoners in onze regio ook zo denken, doet er in de praktijk niet toe. Dat maken de plannenmakers zelf wel uit. Ons openbaar vervoer is veel te duur, is geen basisvoorziening meer en is steeds minder beschikbaar voor grote groepen die voor hun reis hiervan volledig afhankelijk zijn. Het OV marginaliseert in een rap tempo. Er is nog een wereld te winnen voor degene die van het OV een basisvoorziening wil maken. Denk aan het afschaffen van de marktwerking die voorschrijft dat vervoerders zich door winst en concurrentie moeten laten leiden, of het volledig gratis maken van het openbaar vervoer.

De NOS meldde afgelopen week dat het aantal bushaltes in Nederland de afgelopen vijf jaar is gedaald met 7 procent. Het aantal ging van ruim 22.100 naar ruim 20.600. Dat betekent onder meer dat er nu 67 dorpen meer zijn zonder opstapplek binnen de bebouwde kom. Het Planbureau voor de Leefomgeving stelde dat “de bereikbaarheid van voorzieningen en banen in het landelijke gebied én in dorpen en stadsranden beperkt is voor wie afhankelijk is van openbaar vervoer. Bovendien is die bereikbaarheid de afgelopen jaren afgenomen door vermindering van het ov. Mensen met lage inkomens kunnen hierdoor het snelst in de problemen raken.” Ook in Lansingerland is het aanbod in vele wijken beperkt. Het huidige netwerk is gebaseerd op een efficiënte inrichting en exploitatie en niet op beschikbaarheid dichtbij huis. Dat is ouderwets. Maar waarom eigenlijk?

Wat onze fractie betreft komt er op korte termijn een brede herbezinning op de toekomst van ons openbaar vervoer. Openbaar vervoer moet een goedkope basisvoorziening worden voor iedereen. Het debat over de kaalslag van de Rotterdamse tramlijnen kan wel eens het begin vormen van het broodnodige anders gaan denken.

Sociale nieuwbouw Bernhardlaan Berkel centrum bijna klaar

HELAAS GEEN REGENBOOGVLAG GEHESEN BIJ GEMEENTEHUIS

Omdat de LHBTI+ gemeenschap de afgelopen week te maken kreeg met forse uitingen van haat en geweld vroeg het COC aan de Nederlandse gemeenten en burgers om op zaterdag 15 april de regenboogvlag te hijsen. Vele gemeenten – en ook bedrijven, sportclubs en kerken – volgden deze oproep maar Lansingerland helaas niet. Onze fractievoorzitter informeerde gisteren tijdens de jaarlijkse (duo)-raadsledendag informeel bij onze burgemeester of wij de vlag hier op zaterdag ook konden hijsen bij het gemeentehuis. Dat bleek niet het geval. Onze gemeente wil er terughoudend mee zijn om vlaggen naar aanleiding van landelijke incidenten te hijsen. Het zou willekeurig kunnen lijken: wanneer hijs je wel en wanneer niet. Onze fractie had dit in politieke setting moeten organiseren, bijvoorbeeld via een motie in de raad. Maar ja, de eerstvolgende raadsvergadering is pas op 20 april. Tijdens de vorige raadsvergadering eind maart hadden de nare incidenten in Eindhoven en Groningen nog niet plaatsgevonden. We zijn er erg teleurgesteld over. Want wat is het zijn van een Regenbooggemeente en het tekenen van een Regenboog Stembusakkoord door álle fracties op deze manier eigenlijk waard? Je zou zeggen dat het college daarmee meer dan voldoende mandaat heeft gekregen van de raad om de vlag op eigen initiatief te hijsen.

In Bergschenhoek wappert die vlag

Tot slot: Aanstaande maandagavond vergadert onze fractie voor de laatste keer onder leiding van Petra Verhoef als fractievoorzitter. Donderdagavond 20 april neemt zij na 9 jaren afscheid als raadslid. Direct hierna wordt Hamid Azzouzi geïnstalleerd als haar opvolger in de raad. De agenda van deze raadsvergadering is hier te vinden. Natuurlijk is iedereen van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Heb een goede week!

Beukvaren Bergschenhoek in voorjaarszon