WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 22 – 26 JANUARI 2024

27 januari 2024

Dit is nummer 692 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was politiek gezien een stille week in Lansingerland. Twee geplande beeldvormende bijeenkomsten gingen niet door. Maar toch is er nieuws: over de mogelijke gevolgen voor Lansingerland van de eindelijk in werking tredende Spreidingswet en over het financiele ravijn waar de meeste gemeenten in 2027 mee geconfronteerd zullen worden. Nieuws is er ook over onze inzet om alle fracties van PvdA en GroenLinks in Zoetermeer, Zuid-Holland en Lansingerland om de tafel te krijgen over de dilemma’s met betrekking tot de woningbouw op Bleizo-West. Dit overleg heeft inmiddels plaatsgevonden. Hamid Azzouzi, de trekker van dit overleg, gaat nu een afspraak voor verder overleg maken samen met de gedeputeerden Anne Koning en Berend Potjer.

Oude kastanje in centrum Bergschenhoek

SPREIDINGSWET HEEFT OOK VOOR LANSINGERLAND GROTE GEVOLGEN

Vooral de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant zullen met fors meer opvangplekken voor asielzoekers moeten komen als de spreidingswet volgende maand ingaat. In totaal gaat het om bijna 35.000 extra plekken, waarvan er ruim 18.000 in Zuid-Holland moeten komen. Dit meldde de NOS vorige week zaterdag. Volgens de Spreidingswet worden de extra opvangplekken verdeeld over alle gemeenten. Dat gebeurt op basis van het aantal inwoners en hoe welvarend een gemeente is. Een derde van de Nederlandse gemeenten heeft in de afgelopen twaalf jaar geen opvanglocatie voor asielzoekers gehad.

Vorig jaar besloot de Raad van Lansingerland het aantal noodopvangplekken te verhogen van 50 nu naar 200 in 2024. Dat kan op de locatie op Wilderszijde naast het Gemeentehuis. Wat de PvdA fractie betreft had de Raad er direct voor gekozen om dit aantal te verhogen tot 300 noodopvangplekken maar daar was de Raad destijds nog niet aan toe.

Hoeveel asielzoekers een gemeente in principe moet opvangen, hangt af van het aantal inwoners en de mate van welvaart.  Omdat Lansingerland een relatief welvarende gemeente is, moet onze gemeente 100 plekken meer regelen dan als alleen het inwonertal zou worden meegenomen. Volgens het AD moet de gemeente Lansingerland volgend jaar 449 opvangplekken voor asielzoekers realiseren. Dat zijn er veel meer dan de gemeente er nu telt dus moet onze gemeente de capaciteit uitbreiden of met andere gemeenten in Zuid-Holland afspreken dat die meer asielzoekers opvangen dan ze eigenlijk moeten. Onze fractie is heel benieuwd hoe het college tegen de door het AD gepresenteerde cijfers aankijkt. Komende week presenteert staatsecretaris Eric van der Burg zijn capaciteitsbesluit waarin hij de aantallen waarin de lagere overheden moeten gaan voorzien, bekend zal maken. Dat zal voor menig gemeente even wennen zijn.

Zoals aangegeven in weekbericht 691 van vorige week staat onze gemeente voor een fors aantal uitdagingen: het inlopen van de achterstand op het huisvesten van asielgerechtigden in sociale huurwoningen, het ontwikkelen van een tweede locatie in de Berkelse Noordpolder met flexwoningen voor de tijdelijke huisvesting van Oekraïners en ook van spoedzoekers -de kans dat dit lukt, is onzeker meldde de burgemeester vorige week omdat het te duur is en de provincie daar flexwoningen voor spoedzoekers niet ziet zitten- de bouw van woningen voor arbeidsmigranten en tenslotte de fors opgevoerde noodopvang voor asielzoekers. Dat gaat al met al nog een stevig debat in onze raad opleveren.  Maar, om met staatsecretaris Eric van der Burg te spreken, “Wethouders heten niet voor niets wethouders, ze zijn er om de wet te houden!” Daar waar het college van Lansingerland zich over het algemeen de afgelopen twee jaar niet echt een toonbeeld van bestuurskracht toonde, ligt hier voor hen nu een grote uitdaging in het verschiet met waarschijnlijk de fracties van Leefbaar 3B en VVD als de grootste tegenspelers. Die hebben overigens geen meerderheid in de Raad.

Primera in Bergschenhoek is verhuisd

GEMEENTEN STEVENEN AF OP 1.1 MILJARD TEKORT OP BEGROTING 2026

In weekbericht 680 analyseerden wij de meerjarenbegroting 2024-2027. Wij gaven toen aan  dat onze gemeente erop zich  financieel gezien redelijk goed voor staat. 2026 en 2027 worden kritieke jaren met een oplopend tekort tot €13 miljoen in 2027 omdat onze gemeente, net als trouwens vele andere gemeenten, in het financiele ravijn dreigt te storten door een andere verdeling door het Rijk van geld uit het gemeentefonds. De landelijke media berichtten afgelopen week uitgebreid over wat inmiddels het ‘Financiele Ravijn’ is gaan heten. De Nederlandse gemeenten stevenen af op een tekort van liefst 1.1 miljard euro structureel in de meerjarenbegrotingen vanaf 2026. Zeker 80 procent van de gemeenten (dat zijn er 342) denkt in de rode cijfers te duiken. Als het gaat zoals het er nu nog naar uit lijkt te zien, worden het heel bijzondere campagnes in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Zeker wanneer er inderdaad een rechts kabinet wordt gevormd dat het plan om te gaan korten op het Gemeentefonds, handhaaft. ‘De taken en opgaven van gemeenten nemen toe, terwijl de financiële middelen afnemen. De balans is zoek’, constateert Rob Bouman, partner Audit & Assurance bij BDO

Hamid Azzouzi heeft dezer dagen overleg met het college en de ambtelijke ondersteuning over de praktische invulling van het door de raad tijdens het debat in juli 2023 over de Kadernota 2024 aangenomen PvdA motie over Zero-based begroten. Wij citeren ons weekbericht 674 hierover: “Het is nodig is om, gelet op de in de Kaderbrief gepresenteerde negatieve saldi van de meerjarenbegroting, om in plaats van behoedzaam te begroten scherp te gaan begroten. Dat is mogelijk door via een systematische aanpak de lucht uit de op te stellen begroting 2024-2027 te verwijderen. Er moet dan over de hele linie intensief gekeken worden naar mogelijke ruimte in de begroting, waarbij in het bijzonder de vraag over nut en noodzaak van uitgaven aan de ambtelijke budgethouders gesteld moet worden. Dit heet een ‘zerobase operatie’. Dit moet gebeuren voordat de optie voor lastenverzwaringen en bezuinigingen bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2024-2027 aan de orde komen. Zo kunnen we een deel van  bezuinigingen voorkomen. Sinds 2007 is immers gebleken dat er aan het einde van het jaar telkens een overschot in de jaarrekening was waardoor bezuinigingen achteraf gezien minder noodzakelijk waren”.

Wethouder Simon Fortuyn adviseerde toen de raad om de Zerobase operatie pas volgend jaar met het oog op de begroting 2025 in plaats van de aanstaande begroting 2024 te introduceren. Het college wilde nog in 2023 (is niet gelukt) een raadsvoorstel of bespreekstuk aan de raad presenteren waarin de Zerobase aanpak voor Lansingerland verder wordt uitgewerkt. Daar wordt dus nu door Hamid samen met het college en de ambtelijke ondersteuning aan gewerkt.

Appartementengebouw Cadans in Berkelse Westpolder

MINIMUMLOON EINDELIJK VERHOOGD

Deze week krijgen veel werknemers hun eerste salaris van het jaar binnen. Dat is voor iedereen fijn, maar voor mensen die lastig rond kunnen komen extra belangrijk. De fractie van GroenLinks-PvdA diende vorig jaar een initiatiefwet in om het minimumloon te verhogen. Nu is het dan zo ver. Voor 250.000 mensen die werken in bijvoorbeeld de horeca, winkels, of schoonmaak ziet de loonstrook er gunstiger uit dan in 2023. Dat kan maandelijks ruim 200 euro bruto schelen! Deze verhoging is een mooi resultaat van de linkse samenwerking, maar wat ons betreft nog niet genoeg. We willen naar een minimum uurloon van 16 euro, zodat mensen weer rond kunnen komen van het werk dat ze doen.  Bekijk wat GroenLinks-PvdA nog meer wil doen om mensen bestaanszekerheid te geven.

Brug in de Berkelse Westpolder

Tot slot. Donderdagavond is er de maandelijkse raadsvergadering. Voor zover wij nu kunnen overzien staan er uitsluitend hamerstukken op de agenda. Komende week koen vertegenwoordigers van GroenLinks Lansingerland en PvdA Lansingerland weer bijeen om te praten over de verdere samenwerking met het oog op de Europese verkiezingen van juni 2024 en de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. In de eerste week van februari staan de maandelijkse raadscommissies op de agenda. Wat opvalt, is dat er opnieuw een raadscommissie (Algemeen Bestuur) wegens gebrek aan agendapunten is geschrapt.  Onze fractie is heel benieuwd naar de door wethouder Leon Hoek vorige week in de commissie Samenleving aangekondigde brieven over de problemen die er zijn bij de afhandeling in het kader van de Toeslagen affaire en ook over het herstel van vertrouwen tussen scholen en college waar het gaat om de onderwijshuisvesting. Heb een goede week!

Partycentrum ’t Manneke is nu helemaal ingebouwd in de Berkelse Westpolder