WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 7 T/M 13 MEI 2022

14 mei 2022

Dit is nummer 630 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. De politiek in onze gemeente stond in de afgelopen weken, in afwachting van het aantreden van een nieuw college, nog op een laag pitje. Tijdens een beeldvorming op woensdagavond reflecteerden de fracties op burgerparticipatie in de gemeente Lansingerland. Hoe staat het ermee en welke stappen zijn er nodig? Zodra de plannen concreter worden, komen we hierop terug.  Afgelopen donderdagavond was er een relatief korte raadsvergadering waarin nog drie duo-raadsleden werden beëdigd. Gefeliciteerd! Het enige debat ging over een door GroenLinks ingebracht amendement met betrekking tot een raadsvoorstel over de geactualiseerde Bodemnota en Bodemkwaliteitskaart. De behandeling van het raadsvoorstel en het amendement werden vanwege onduidelijkheden door de raad uitgesteld naar de raadsvergadering van 2 juni. GroenLinks en CU werken intussen aan een nieuw amendement voor strengere loodnormen in delen van woonwijken. Wat de PvdA fractie betreft moet voorkomen worden dat een aanscherping van deze Bodemnota tot gevolg heeft dat er vertraging optreedt bij de uitvoering van de actuele bouwplannen. Het lijkt onze fractie vooralsnog voor de hand te liggen om aan te sluiten bij het beleid dat ook gemeenten in de regio Rotterdam en DCMR inmiddels hebben geformuleerd. In beleidsplannen kun je immers niet wonen.

We blikken in dit weekbericht vooruit naar de commissieweek met artikelen over de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025, de nota van uitgangspunten voor woningbouwontwikkeling op de locatie De Wildert in Berkel centrum, en het debat over het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) dat in de definitieve fase de bouwstenen moet gaan leveren voor de door RTHA in te dienen aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit.

Zicht op Bleizo-West vanaf station

STAND VAN ZAKEN UITVOERING WOONVISIE 2021-2025

Aanstaande dinsdagavond debatteert de raadscommissie Ruimte over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025. Het college presenteerde een overzicht van alle woningbouwprojecten die in uitvoering zijn of in meer of mindere mate in voorbereiding zijn. In feite betreft het een overdrachtsdocument van de huidige verantwoordelijk wethouder Kathy Arends (VVD) die waarschijnlijk niet in het nieuwe college zal terugkeren. In het verleden zijn wij vaak kritisch geweest op deze wethouder. Haar aanpak had wat ons betreft zeker ambitieuzer, daadkrachtiger en ook sneller gekund. Maar feit is ook dat, toen zij in 2018 wethouder werd, er nog maar sprake was van maximaal 7000 nieuwe woningen waarvan slechts 20% in de sociale huursector. Inmiddels ligt de lat hoger. Nu, vier jaar later, zitten er maar liefst bijna 12000 nieuwe woningen in de pijplijn, waarvan 25% sociaal en 20% betaalbaar en bereikbaar. Deze zeer positieve ontwikkeling waarderen wij zeer. Wij danken wethouder Kathy Arends voor haar grote betrokkenheid en inzet in dit politiek en maatschappelijk o zo ingewikkelde dossier.

De PvdA-fractie heeft er de afgelopen vier jaren keihard voor geknokt om veel meer sociaal en betaalbaar te gaan bouwen. Onze aanpak heeft succes gehad. Maar we zijn er nog lang niet. Wat ons betreft gaan we de komende jaren uit van 12000 nieuwe woningen waarvan totaal minstens 60% sociaal, betaalbaar en bereikbaar met veel aandacht voor starters, ouderen en mensen met een laag en middeninkomen. Bouwen voor de buurt blijft ons parool. Onze fractie is inmiddels in het goede gezelschap van minister Hugo de Jonge (CDA) die deze week stelde dat hij ‘meer balans in de woningvoorraad’, wil. “Sommige gemeenten hebben meer dan 40 procent sociale huurwoningen, anderen minder dan 20 procent. ‘Door de concentratie van sociale huurwoningen en de huisvesting van aandachtsgroepen, staat op sommige plekken de leefbaarheid onder druk.’ Gemeenten met minder dan 30 procent sociale huur in hun bestaande woningvoorraad, moeten met hun nieuwbouw proberen dichter bij die 30 procent te komen”.

Veel van de nieuwbouwprojecten die het college in de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025 presenteert, bestaan nog maar op papier. Van de plannen om vanaf 2021 in totaal 11816 woningen (inclusief sloop- en nieuwbouw in de sociale sector) te gaan bouwen, is tot op heden nog maar 40% zeker. Met name aan het grootste project, de 5000 op Bleizo-West te bouwen woningen, kleven nog heel veel onzekerheden. Het is voor het nieuwe college dus alle hens aan dek en op volle kracht vooruit. Onze fractie maakt zich zorgen over de vraag of het gemeentelijk apparaat wat menskracht betreft voldoende is toegerust om deze gigantische klus te gaan laren. Ook moet de relatie met het provinciebestuur, die schade opliep door de provinciale aanwijzing om de procedure voor een bestemmingsplan te starten voor de bouwlocatie Driehoek Noordpolder, verbeteren. Alleen dan kunnen de nieuwbouwplannen op Bleizo-West slagen!

Tot slot moet ook de huisvesting van arbeidsmigranten voortvarender worden opgepakt door het nieuwe college. Hierover is het sinds midden 2021 compleet stil geworden. Zie voor de stand van zaken van toen: PVDA LANSINGERLAND FRACTIEVERSLAG OVER EERSTE HALF JAAR 2021 – PvdA Lansingerland  De woonsituatie van veel arbeidsmigranten in het kassengebied is onder de maat. De PvdA-fractie vindt dat de gemeente regisseur moet zijn bij de ontwikkeling van woonprojecten voor arbeidsmigranten. Maar de bal ligt ook bij de bedrijven (tuinbouw & distributiecentra) die de verantwoordelijkheid moeten nemen om hun medewerkers goede woonruimte aan te bieden. We hopen dat initiatieven waar gemeente en bedrijven over praten nu eindelijke snel van de grond komen. Vrijdagavond was onze fractievoorzitter Petra Verhoef op de radio samen met Mark Bik van WIJ Lansingerland om onder andere over huisvesting van arbeidsmigranten te spreken: Het Magazine – RTV Lansingerland, net na 18 uur.

Te slopen woningen in Oranjestraat Berkel

NIEUWBOUW IN DE BERKELSE DE WILDERT

De raadscommissie Ruimte buigt zich aanstaande woensdagavond ook over de nota van uitgangspunten voor woningbouwontwikkeling op de locatie De Wildert in Berkel centrum. Tien stokoude ouderenwoningen en een voormalige school moeten daar plaats gaan maken voor 30 sociale huurwoningen voor ouderen, twee huisartsenpraktijken, een apotheek en een recreatiezaal voor de nieuwe bewoners. Corporatie 3B Wonen is de trekker van dit project. Hun ambitie om de buurt vanaf het prille begin via een meedenkgroep intensief bij de planvorming te betrekken, wordt weersproken door een aantal buurtbewoners die zich niet kunnen vinden in de plannen die nu op tafel liggen.

Wat ons betreft is de participatie prima uitgevoerd: een meedenkgroep bestaande uit ongeveer 15 leden (bewoners uit alle omringende straten en vertegenwoordigers van de Wijkvereniging Berkel Dorp en de Huurdersvereniging Lansingerland) heeft tijdens drie bijeenkomsten gesproken met 3B Wonen, de gemeente en de architecten. De ideeën, wensen en belangen van de omwonenden en andere belanghebbenden zijn gebundeld. Voor de PvdA-fractie heeft snel bouwen van deze 30 speciaal voor ouderen bestemde sociale huurwoningen prioriteit. Het sluit aan op de grote behoefte die er aan dit type woningen bestaat en sluit naadloos aan bij onze ideeën met betrekking tot bouwen voor de buurt.

Een snelle rekensom leert dat er in Lansingerland sinds 2018 tot nu rond de 150 nieuwe sociale huurwoningen zijn opgeleverd. Een flink aandeel ging om vervanging van gesloopte sociale huurwoningen. We zitten dus nog een heel stuk verwijderd van de uiteindelijke 2643 die er in het kader van de door de provincie geëiste ‘meer evenwicht in de regio’ op het programma staan. In het huidige tempo gaat het nog 75 jaar duren voordat dit aantal gehaald is. Die extra 30 sociale huurwoningen voor ouderen in De Wildert zijn dus keihard nodig.

Pekhuisbrug Bleiswijk Rottemeren

LUCHT IN ZUID HOLLAND IN 2022 WEER SCHONER

Voor het elfde jaar op rij is de lucht in Zuid-Holland schoner geworden. Dat blijkt uit de Provinciale Voortgangsrapportage Luchtkwaliteit 2022. De luchtkwaliteit voldoet overal aan de wettelijke, Europese normen. Toch zet de provincie de komende jaren in op verdere verbetering. Dat berichtte verantwoordelijk Gedeputeerde Meindert Stolk (CDA) afgelopen week.

Hij gaf aan dat de luchtkwaliteit in Zuid-Holland al jaren geleidelijk verbetert, ook in 2020 weer. Dit blijkt uit de gegevens die zijn verzameld door het RIVM en DCMR Milieudienst Rijnmond. “Dit komt onder andere doordat wegverkeer schoner is geworden en er betere technieken zijn om uitstoot van industrie te beperken. De provincie draagt hier onder meer aan bij door vergunningen voor uitstoot verder aan te scherpen en luchtkwaliteit mee te nemen bij inkoop en aanbestedingen, projecten voor schone binnenvaart te steunen, nieuwe woningen te plannen rond hoogwaardig openbaar vervoer en op steeds meer trajecten zero-emissiebussen in te zetten. Ook in andere thema’s hebben luchtkwaliteit en gezondheid een plek. Zo hebben de inspanningen van de provincie op het gebied van de energietransitie en duurzame mobiliteit doorgaans ook een gunstig effect, omdat ze bijdragen aan een reductie van de verbranding van fossiele brandstoffen. Daarbij blijken de twee lockdowns in het voor- en najaar van 2020 een positief effect te hebben op de luchtkwaliteit, doordat reisbewegingen (en dus uitstoot) werden beperkt. De verbetering is echter niet volledig veroorzaakt door de lockdowns.”

De provincie neemt dan ook samen met het Rijk, overige provincies en verschillende gemeenten deel aan het Schone Lucht Akkoord (SLA). Daarin is afgesproken in 2030 te voldoen aan de advieswaarden voor luchtkwaliteit van de World Health Organisation, zoals die golden bij het opstellen van het akkoord in 2019. Het tweede doel is het boeken van een gezondheidswinst van 50% ten opzichte van 2016.

Om de luchtkwaliteit verder te verbeteren zet de provincie de eerdergenoemde maatregelen door. Verder ondersteunt zij gemeenten bij de acties die zij nemen op het gebied van luchtkwaliteit. De resultaten worden in de gaten gehouden via monitoring door het RIVM, via het officiële meetnet luchtkwaliteit en via metingen die inwoners uitvoeren op verschillende locaties in de provincie. Ook particuliere bijdragen krijgen een plek in de aanpak. Denk bijvoorbeeld aan houtstook. Dit blijkt in de praktijk een van de voornaamste uitstoters van fijnstof.

Rotterdam The Hague Airport

RAADSCOMMISSIE DEBAT OVER VOORLOPIG PAKKET PARTICIPATIETRAJECT LUCHTHAVENBESLUIT

Aanstaande woensdagavond praat de raadscommissie Samenleving over het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) dat in de definitieve fase de bouwstenen moet gaan leveren voor de door RTHA in te dienen aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit. Wij zetten in dit artikel alle relevante informatie ten behoeve van de voorbereiding van onze bijdrage aan dit debat op een rijtje. In ons weekbericht 628 beschreven wij onze jarenlange inzet met betrekking tot het luchthavendossier: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-lansingerland-16-t-m-22-april-2022/

RTHA in ons verkiezingsprogramma

De PvdA-fractie zal het VPP-RTHA beoordelen op basis van ons verkiezingsprogramma 2018-2022, de in 2020 door de raad ingediende zienswijze op de onlangs door het Kabinet vastgestelde Luchtvaartnota, het op 21 april 2021 door college en raad geformuleerde belangenoverzicht ten behoeve van het Participatietraject en het raadsvoorstel dat aanstaande woensdagavond op de agenda staat (zie hieronder).

In het door onze leden in december 2021 vastgestelde verkiezingsprogramma staat dat “het resultaat van het brede participatieproces, dat moet leiden tot een breed gedragen voorstel voor het Luchthavenbesluit RTHA voor Lansingerland, leidend moet zijn. Samen met de gemeente Rotterdam, vakbonden en ondernemersorganisaties werken wij [Lansingerland] aan intensieve samenwerkingsverbanden tussen Mainport Rotterdam, Greenport Lansingerland en RTHA & Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) als innovatieve, duurzame en economische aanjagers voor onze regio”. Het begrip “leidend zijn” betekent voor onze fractie dat de uitkomst van het totale participatietraject door de raad van Lansingerland moet worden onderschreven tenzij er sprake is van een overduidelijk niet evenwichtig eindresultaat waarin specifieke, grote belangen niet voldoende in beeld zijn gebracht. Belangen van inwoners die overlast ervaren horen daar natuurlijk ook bij.

Sluiting van de luchthaven is voor de PvdA-fractie in Lansingerland dan ook geen realistische optie: het staat haaks op de Luchtvaartnota die RTHA expliciet aanwijst als luchthaven van nationaal belang en is ook in strijd met de reactie van bijna 75% van onze inwoners die via Kieskompas hebben aangegeven niet tegen sluiting te zijn. Bovendien vinden wij RTHA (via RHIA) belangrijk als nationale proeftuin voor duurzaam vliegen en heeft het een zeer belangrijke functie als luchthaven voor nooddiensten.

Wat vindt het college van het VPP?

In een brief van 12 april 2021 aan de raad geeft het college aan kennis te nemen van de conclusies dat dit VPP het maximum haalbare is. “Het is prijzenswaardig dat er nu consensus is over het VPP”, aldus het college. Het college schrijft verder dat het VPP op veel onderdelen voldoet aan de belangenbrief aan de raad d.d. 21 april 2021, maar dat het college wel op meer had gehoopt. Men schrijft: “Daarbij dient wel in aanmerking genomen te worden genomen dat vanaf de aanvang van het participatietraject duidelijk is dat de speelruimte om tot consensus te komen niet groot is. Zoals aangegeven bevat het VPP nog diverse voorbehouden die in de vervolgfase dienen te worden uitgewerkt.” De hele brief is te vinden op: https://lansingerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/4339c55a-a0d2-488b-a009-54a1c6be31c9

De door het college voor het debat in de raadscommissie Samenleving op 18 mei aangeleverde raadstukken zijn te vinden op: https://lansingerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/d559e8b6-fbf7-4cf3-9d58-1aae0d9b817c onder punt 6a.

Bloeiende meidoorn in Rottemerengebied

Wat vindt het Kabinet van RTHA?

Met het recente besluit over de Luchtvaartnota 2020-2050 kiest het Kabinet voor het in stand houden van onze regionale luchthaven. Dat blijkt uit de nota van antwoord bij de Luchtvaartnota 2020-2050 waarin wordt ingegaan op de zienswijzen, de kabinetsreactie op de zienswijzen en de wijzigingen die vanwege ingediende zienswijzen zijn verwerkt.

Met betrekking tot de ingediende zienswijzen over RTHA merkt het Kabinet op dat “het niet herkent dat er geen regionaal draagvlak is voor de luchthaven. In 2017 is geconstateerd dat er geen regionaal bestuurlijk draagvlak is voor een verruiming van de vergunde ruimte van RTHA en dat een eventuele groei binnen de vergunde ruimte moet worden verwezenlijkt. Dat stond in het advies van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR), een overlegorgaan waarin de provincie Zuid-Holland en de gemeentes Lansingerland, Rotterdam en Schiedam zijn vertegenwoordigd. Uit dat advies bleek niet dat er geen draagvlak zou zijn voor de aanwezigheid van de luchthaven. Inmiddels is de luchthaven gestart met een proces met de omgeving om te verkennen welke ontwikkelingsmogelijkheden er voor de luchthaven zijn. In dat proces zal aandacht zijn voor alle relevante aspecten rond de luchthaven, zoals de economische meerwaarde (waaronder (in)directe werkgelegenheid), geluidbelasting en de uitstoot van emissies”.

Het Kabinet merkt op dat “In de Luchtvaartnota is opgenomen dat het apart zetten van de gebruiksruimte voor spoedeisende hulpverlening en politietaken niet mag leiden tot het vergroten van de gebruiksruimte voor groot commercieel verkeer op luchthavens. In geval van (voorzienbare) overschrijding van die gebruiksruimte voor spoedeisende hulpverlening en politietaken kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhavend optreden”.

Het kabinet ziet niet dat RTHA de hinderbeperkende maatregelen niet serieus zou nemen.

Vanuit de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Rotterdam (CRO RTHA) zijn geen signalen ontvangen dat daar geen vertrouwen is in het overleg met de luchthaven over de verdere reductie van geluidhinder door vliegtuigen. Op 27 juni 2019 is binnen de CRO een werkgroep hinderbeperking ingesteld, die regelmatig overlegt met RTHA. Juist de omstandigheid dat de luchthaven met de CRO over hinderbeperking in gesprek is, is voor het kabinet een indicatie dat RTHA dat niet op zijn beloop laat. Een onderdeel van de ondervonden geluidhinder zijn de nachtvluchten (tussen 23:00 en 7:00 uur) op RTHA. In de regionale verkenningen voor de vaststelling van luchthavenbesluiten zal worden verkend welke mogelijkheden er zijn om bij de regionale luchthavens het aantal nachtvluchten te verminderen. Daarover is de Tweede Kamer bij brief d.d. 20 juni 2021 geïnformeerd. Gezien de verschillen in de openingstijden vraagt dit om maatwerkafspraken per luchthaven.

Het Kabinet benadrukt dat in het kader van de Luchtruimherziening ook wordt gekeken naar de relatie tussen het verkeer op RTHA en dat op Schiphol. Het Kabinet of RTHA kan de toename van vakantievluchten op dit moment niet beïnvloeden. De luchthaven is slotgecoördineerd en kan zelf niet direct sturen op bestemmingen. Luchtvaartmaatschappijen vragen immers slots aan, die vervolgens op grond van Europese slotregelgeving door de Slotcoördinator (SACN) worden verleend. In de Luchtvaartnota is een onderzoek aangekondigd of er binnen de kaders van de Europese slotverordening ruimte is om de netwerkkwaliteit te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door additionele slotallocatieregels, waardoor nieuwe slots met voorrang worden uitgegeven aan bestemmingen die het netwerk verstevigen. Indien daaruit blijkt dat er meer sturingsmogelijkheden zijn, ontstaat mogelijk de gelegenheid voor luchthavens om meer invloed uit te kunnen oefenen op de bestemmingen en daarmee de aard van de vluchten.

De cijfers van RHHA voor de periode 2016-2021 zijn hier te vinden: Feiten en cijfers – Rotterdam The Hague Airport De definitieve versie van de Luchtvaartnota 2020-2050 is te vinden op: Vaststelling Luchtvaartnota 2020-2050 – Platform Participatie

Onze fractie stond al eerder uitgebreid stil bij het verschijnen van de Luchtvaartnota. In ons weekbericht van 16 t/m 22 mei 2020 bespraken wij de publicatie van deze nota. In juli 2020 stelde de Raad vervolgens hun zienswijze op deze nota vast. Zie ons weekbericht van 11 t/m 17 juli 2020. Het in dit bericht genoemde amendement is hier te vinden: A2020-014 Lansingerland – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

De aanvraag van RTHA bij de minister IenW voor een nieuw Luchthavenbesluit zal nog dit jaar door de luchthaven worden ingediend.

Stationsplein station Lansingerland-Zoetermeer

Tot slot: Komende week vergaderen de raadscommissies. Dinsdagavond is er de commissie Ruimte met op de agenda de nieuwbouwplannen voor de buurt De Wildert in Berkel centrum en de stand van zaken Uitvoering Woonvisie 2021-2025. Woensdagavond is er een gecombineerde raadscommissievergadering Algemeen Bestuur en Samenleving. Belangrijke agendapunten zijn dan het Voorlopig Pakket Participatietraject RTHA en de langdurige opvang van Oekraïners in onze gemeente. Wie weet horen we de komende week ook meer over de vorming van een nieuwe coalitie. Onze fractie gaat er nog steeds vanuit dat die nog deze maand zijn beslag zal krijgen. Heb een goede week!