WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 12 – 16 FEBRUARI 2024

16 februari 2024

Dit is nummer 695 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Er waren deze week in ons Gemeentehuis geen politieke vergaderingen maar er is toch nieuws te melden. Alle schijnwerpers zijn dezer weken gericht op de toekomst van Bleizo-West, het dispuut tussen de gemeente Lansingerland en de provincie Zuid-Holland met als kernvraag ‘Komt er, zoals de provincie wil, een langdurig onderzoek naar de mogelijkheid van bouwen van grote windmolens op deze locatie of worden daar in een hoog tempo 7000 woningen gebouwd?’. Ook vragen wij opnieuw aandacht voor de ingekrompen dienstregeling van de buslijnen 170 en 173 en staan wij opnieuw stil bij de dreigende bezuinigingen vanwege het financiële Ravijnjaar 2026-2027.

Woensdag 14 februari was het feest op de bouwplaats van Berkel Centrum West. Toen ging de eerste paal van Cultuurhuis Casa Cadanza de grond in. Een belangrijke mijlpaal in de realisatie van het cultuurhuis waarmee wij wethouder Titia Cnossen en directeur Corinne van Lelieveld van harte feliciteren. Onze fractie heeft zich jarenlang ingezet voor de realisatie van deze voor de toekomst van onze gemeente o zo belangrijke voorziening. Wij zijn blij dat Casa Cadanza er nu eindelijk gaat komen. Want Lansingerland moet ook een culturele groeigemeente worden, zo gaven wij al aan in ons weekbericht 653 van eind december 2022.

Businesscentrum Lansingerland & Gemeentehuis

COLLEGE LANSINGERLAND WIL BESTUURLIJKE BEMIDDELING BLEIZO-WEST

Eind vorige week verzocht het college van Lansingerland aan het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland om samen aan het ministerie van BZK te vragen om onafhankelijke bemiddeling in het dossier Bleizo-West. In deze brief meldt het college ook dat de gemeente Lansingerland deze locatie in 2018 op dringend verzoek van de provincie Zuid-Holland uit de ontwikkeling als bedrijventerrein locatie haalde vanwege een overaanbod aan bedrijventerreinen in deze regio. “Daarmee werd met de bestuursovereenkomst A12-Corridor planologische compensatieruimte gevonden voor de realisatie van bedrijventerreinen elders in onze regio. Hierbij spraken we af de mogelijkheden voor een alternatieve invulling voor Bleizo-West te onderzoeken. Uiteindelijk leidde dit in 2021 tot de vaststelling van Ontwikkelperspectief PROEFtuin Bleizo door de gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer”.

Ook het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio liet van zich horen. Op 6 februari pleit de Metropoolregio voor “de inzet van een gezamenlijk gekozen bestuurlijk bemiddelaar, waarbij vanuit de breedte van de opgave, de gewenste integraliteit van de oplossing én de noodzaak in zorgvuldigheid en snelheid tot handelen kan worden gekomen. MRDH is graag bereid hiertoe een voorstel te doen”. In deze brief geeft de Metropoolregio tevens aan dat “de afgelopen jaren, onder andere door MRDH, flink is geïnvesteerd in HOV knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer. Hierdoor leent dit gebied zich uitstekend voor doorontwikkeling van een gemengd woon-werkmilieu. Goed en snel openbaar vervoer is al aanwezig en de potentie van het HOV knooppunt wordt daarmee optimaal benut. Daarnaast biedt Bleizo-West ook grote mogelijkheden voor het versterken van twee economische topsectoren binnen onze regio. Met het Horti Science Park in Lansingerland en het Dutch Innovation Park in Zoetermeer vormt de locatie Bleizo-West de verbindende schakel tussen twee hoog innovatieve clusters. Het verbinden van deze clusters vergroot de innovatiekracht van de directe omgeving en de metropoolregio Rotterdam Den Haag in zijn geheel”.

Onze fractie ziet in de reactie van het dagelijks bestuur van de Metropoolregio, dat met name verantwoordelijkheden kent met betrekking tot de economische ontwikkeling en het openbaar vervoer in de Rotterdamse en Haagse regio, een belangrijke steun in de rug voor het voorstel van het college van Lansingerland en ook een prima impuls voor een economisch passende bedrijvigheid op deze locatie. Een goede mix van wonen & innovatief ondernemen.

Onze fractie steunt het voorstel om tot bemiddeling te komen in deze situatie die compleet bestuurlijk dreigt vast te gaan lopen. Van groot belang is volgens de passage in de brief van ons college waarin het verwijst naar de situatie in 2018, het verzoek van de provincie om de ontwikkeling van Bleizo- West als bedrijventerrein locatie te stoppen vanwege een overaanbod aan bedrijventerreinen in deze regio.  Wij hebben deze week het college gevraagd om meer informatie over hoe dit in 2018 precies gegaan is. Direct hierna startte Lansingerland en Zoetermeer met de eerste planvorming om op Bleizo-West huizen te gaan bouwen. In weekbericht 479 van 29 juni 2028 en ook weekbericht 457 van 12 januari 2018 besteedden wij hier al uitgebreid aandacht aan. Zouden de Gedeputeerden dit nog wel weten?

Zoals bekend staat Lansingerland voor de komende jaren nog voor zo’n 10.000 nieuwe woningen op de lat. De bouwlocatie die nu aan de beurt is, is Wilderszijde met in totaal 2700 huizen. Pas geleden is de eerste wijk Buyten ter hoogte van de Wildersekade gereed gekomen. Belangrijke bouwlocaties zijn nu nog de Merenweg en Langevaart in Bleiswijk -samen goed voor 900 huizen- en natuurlijk Bleizo West. Daar moeten zeker 7000 huizen gebouwd gaan worden.

Vorige week zaterdag was er op ons initiatief een eerste oriënterend overleg dat vooral bedoeld was om bij te praten waaraan de PvdA en GroenLinks fracties van Zoetermeer, Zuid-Holland en Lansingerland en ook de Gedeputeerden Anne Koning en Berend Potjer meededen. Wat ons betreft wordt dit overleg zeker voortgezet. Onze inzet is geen langdurig provinciaal onderzoek naar de mogelijkheid van windmolens op Bleizo-West en directe provinciale toestemming op deze locatie woningen te gaan bouwen. En wat ons betreft kan Lansingerland een andere gemeente die mogelijk bereid is om de windenergie-opdracht van Lansingerland over te nemen,  daarin financieel compenseren. Wij begrijpen dat ook de fractie van Leefbaar 3B wel wat voelt voor ons voorstel.

Polderpad langs Wilderszijde

PENDELBUS VANWEGE LAGERE FREQUENTIE BUSLIJNEN 170 EN 173

Sinds begin deze week rijden de buslijnen 170 en 173 opnieuw met een veel lagere frequentie. Op werkdagen tijdens de spitsuren 3 x per uur en daar buiten om het half uur. De normale dienstregeling is 1 x per 10 minuten in de spits, 1 x per 20 minuten in de daluren overdag en in de avonduren om het halfuur. De afgelopen dagen laten met name tijdens de spitsuren overvolle bussen van een naar metrostation Rodenrijs zien. Het is volop dringen geblazen. De grootste drukte is er vooral op de verbinding tussen station Rodenrijs en de Berkelseweg (zwembad de Windas) in Bergschenhoek. Een oplossing kan zijn om tijdens de spitsuren om het kwartier een pendelbus te laten rijden tussen metrostation Rodenrijs en de Berkelseweg. Hiervoor heb je slechts één bus nodig. Deze bus kan keren op de rotonde Randweg op de Berkelseweg, vlakbij de busbaan. Wij vragen wethouder Simon Fortuyn om samen met de RET te onderzoeken of deze tijdelijke oplossing mogelijk is. Het maakt het reizen met de bus in ieder geval tijdens de spitsuren een beetje comfortabeler. Wij zijn heel benieuwd naar zijn reactie.

Nieuwe wijk Buyten op Wilderszijde

FINANCIELE GEMEENTELIJKE RAVIJN 2026-2027

De sombere vooruitzichten van de gemeenten hebben een direct verband met overheids­maatregelen. Het rijk heeft namelijk vanaf 2026 ongeveer 3 miljard euro per jaar aan bezuinigingen op de gemeenten gepland. Politieke partijen uiten bezorgdheid over een mogelijke financiële crisis voor gemeenten in 2026, dat zij beschouwen als een ‘ravijnjaar’. Dit jaar markeert de overgang tussen het oude financiële systeem en het nieuwe systeem dat in 2027 van kracht wordt. Hierdoor dreigen gemeenten gezamenlijk ruim 3 miljard euro mis te lopen, waardoor hun begrotingen onder druk komen te staan.

In 2027 zal er een verandering optreden, waarbij gemeenten een vast percentage van de Nederlandse economie ontvangen. Gemeenten vrezen echter dat dit financieringssysteem nadelig voor hen zal uitpakken, omdat gekort moet worden op taken die zij moeten vervullen, waaronder het aanpakken van het woningtekort en het financieren van de energietransitie, en dat de zorgkosten sneller stijgen dan de groei van de Nederlandse economie.

De VNG heeft in 2023 een opmerkelijk advies gegeven aan gemeenten met betrekking tot hun begrotingen vanaf 2026: presenteer een niet-sluitende begroting. Deze ongebruikelijke aanbeveling is gerechtvaardigd door de verwachte structurele afname van 3,4 miljard euro voor gemeenten en provincies vanaf 2026, volgens de Voorjaarsnota. Gemeenten worden aangespoord om voor de jaren 2024 en 2025 een sluitende begroting te presenteren, terwijl voor de jaren 2026 en 2027 een realistische begroting moet worden opgesteld, waarin de tekorten duidelijk naar voren komen. (bron: Binnenlands Bestuur d.d. 6 februari 2026).

Onze fractie steunt het voorstel van de VNG. Wel vinden wij dat er met het oog op de komende meerjarenbegroting 2025-2028 kritisch gekeken moet worden naar mogelijke lucht in de begroting en de investeringsprogramma’s. Dat kan zo maar om jaarlijks 3-4 miljoen euro gaan. De raad ging in juli 2023 akkoord met het voorstel van Hamid Azzouzi om daartoe de zogenaamde Zerobase aanpak toe te gaan passen. Voor Lansingerland dreigt in het Ravijnjaar een structureel tekort van liefst 10 miljoen euro, zo bleek tijdens ons politiek café op 6 november 2023. Belangrijk is ook dat de huidige rijksfinanciering op basis van de zogenaamde jaarlijkse mei, september en decembercirculaires wordt gestroomlijnd. Daardoor ontstaat er veel meer zekerheid voor de gemeenten en daardoor ook meer financiële stabiliteit. Het jaarlijkse ritueel dat de gemeenten bij het opstellen van de begroting starten met een tekort en eindigen met een overschot is hard aan beëindiging toe.

Buyten nabij Wildersekade

Tot slot. Volgende week is het voorjaarsvakantie. Er zijn dan geen raadsactiviteiten. In de week van 26 februari tot 1 maart 2024 zijn er beeldvormende bijeenkomsten en is er de maandelijkse raadsvergadering. De agenda’s zijn hier te vinden. Ons volgende weekbericht verschijnt op vrijdag 1 maart 2024 Heb een goede week!

Asielzoekerscentrum Wilderszijde voor opvang 50 personen