WEEKBERICHT PVDA LANSINGERLAND 4 T/M 8 SEPTEMBER 2023

8 september 2023

Dit is nummer 676 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Volgende week eindigt het zomerreces van de raad en starten de maandelijkse raadscommissievergaderingen. Toch is er ook deze week al weer veel nieuws te melden. We deden dit ook al via weekbericht 675 dat op 25 augustus verscheen. In dit weekbericht besteden we veel aandacht aan de N209. Een recent verkeerskundig onderzoek voorspelt een heus infarct op deze weg. Ook is er nieuws over het programma en de kieslijst waarmee de PvdA-GroenLinks combinatie de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november ingaan. We zijn blij met de aandacht die de Heraut deze week besteedde aan de gevaarlijke oversteek bij de busbaan ter hoogte van de Bonfut/Wildersekade.

Opgeknapte rotonde bij de Kulck Bergschenhoek

LEVENSGEVAARLIJKE N209 DENDERT OP EEN VERKEERSINFARCT AF

Woensdagavond was er een belangrijke beeldvormende bijeenkomst waarin een integraal verkeerskundig onderzoek werd gepresenteerd over de N209. De resultaten waren schokkend maar voor ons zeker niet verrassend. De N209 behoort tot de top 3 van de gevaarlijkste N-wegen in Nederland en dendert in een hoog tempo op een verkeersinfarct af. Met klem wordt een integrale aanpak door de provincie Zuid-Holland en Lansingerland bepleit die moet leiden tot een programmering van de daaruit voortvloeiende projecten in de periode 2025-2026. Dit zijn de sheets van deze confronterende beeldvormende bijeenkomst. In dit -lange- artikel praten wij onze lezers bij over wat hier allemaal aan vooraf ging en wat onze politieke inzet in dit dossier de afgelopen jaren is geweest.

Wat ging hieraan vooraf?

De afgelopen jaren berichtten wij in onze weekberichten heel vaak over onze zorgen over de N209 die de kern Bleiswijk als een soort ‘verkeersriool’ scheidt van de kernen Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Dat dit een ‘zorgenweg’ is weet iedereen. Onze fractie stelt dit dan ook sinds 2007  geregeld aan de orde en zoekt intensief mee naar oplossingen. Op 4 maart 2019 organiseerden wij in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019 in de Melanchthon Business School in Bleiswijk het drukbezochte debat “Zeker zijn van een veilige N209”. Conclusie van dat debat was dat de toekomst van de N209 veel hoger op de agenda van Provinciale Staten moet komen te staan. Binnen 4 jaar diende er een oplossing gevonden worden gezien de komst van de A16 Rotterdam. Er moest veel meer vaart komen in de aanpassingen die voor de korte termijn noodzakelijk zijn: meer snelheidscamera’s, fietstunnels, geluidsarm asfalt, geluidsschermen en een duidelijker snelheidsregime. Er werd toen zelfs gepleit werd een maximum snelheid van 50 km op het hele traject. Ook goed voor de geluidsoverlast en schonere lucht. Maar 60 of 70 km als maximum snelheid zou ook al een mooie stap zijn. Erg veel is er sindsdien helaas niet gebeurd, zo bleek tijdens de beeldvormende bijeenkomst.

De N209 is tussen de afslag Boterdorpseweg/Bergschenhoek en de buurtschap Kruisweg/A12 precies 10 km lang. De weg is al decennia lang een zorgenweg. Reeds in een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Er vallen op deze weg geregeld (dodelijke) slachtoffers. Er zijn vele verkeersongevallen en gevallen van te water raken van auto’s tussen Bergschenhoek en Bleiswijk. N209 is zowel een lokale verbindingsweg tussen de drie kernen van Lansingerland als een belangrijke provinciale Noord-Zuid verbinding. Dit wringt steeds meer. Ook recentere onderzoeken laten een soortgelijk zorgelijk beeld zien.

De wegindeling is erg chaotisch. Het begin bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam is nog 4-baans, tussen Bergschenhoek en Bleiswijk is de weg zeer bochtig en smal, 2-baans en deels langs het water. Er is op dit deel geen middenbermbeveiliging. Vanaf Groendalseweg in Bleiswijk naar de A12 is het weer 4-baans. Soms is de maximumsnelheid 50 km en dan weer 80 km. Er zijn lange files in de spits en dus is moeilijk om in de spits met de auto Bleiswijk uit te komen. Met de aanstaande woningbouw in Bleiswijk wordt dit probleem nog nijpender.

De weg telt tussen Bergschenhoek en de Groendalseweg in Bleiswijk Noord in 5 fietskruisingen. Er is alleen een fietstunnel ter hoogte van de Bergweg Noord/Zuid/Boterdorpseweg in Bergschenhoek. Gelijkvloerse oversteken voor fietsers met stoplichten zijn er bij de Kulck/Jacob Marislaan en Oosteindseweg in Bergschenhoek en bij de Hoekeindseweg en Groendalseweg in Bleiswijk. Er is zeer druk, de N209 overstekend fietsverkeer van scholieren, woon/werkverkeer en recreanten op weg naar de Rottemeren. De N209 is dus een stevige barrière voor een snel en veilig fietsverkeer in onze regio. En dat terwijl er steeds meer snelle fietsen komen en fietsen van en naar het werk steeds populairder wordt.

Wegversmalling N209 i.v.m. aanleg geluidschermen

Al in 2018 beloofde provincie Zuid-Holland onderzoek

De provincie heeft n.a.v. PvdA vragen (van de Statenfractie) begin 2018 al toegezegd een onderzoek te zullen doen naar de aanleg van een fietstunnel nabij de Hoekeindseweg in Bleiswijk. Bekend is dat een oplossing op deze plek technisch niet eenvoudig is. Sindsdien is over een fietstunnel niets meer vernomen. Wel wordt er op dit moment gekeken of de bestaande oversteekplekken veiliger kunnen worden ingericht. De N209 kent vrijwel geen gescheiden fietspaden. De paralelwegen worden door vrachtverkeer op weg naar bedrijven druk bereden. Auto’s rijden er vaak veel te hard. De maximumsnelheid is er 60 km. Eigenlijk is dit veel te hoog voor het ook zeer intensieve fietsverkeer op deze paralelwegen. Momenteel wordt er gewerkt aan een plan voor veiligere parallelwegen. De N209 is landschappelijk heel erg lelijk. Een lappendeken van treurigheid. Tot op heden is er niet nagedacht over hoe deze weg landschappelijk beter in te passen dan nu het geval is. Dan zou gelijk gewerkt kunnen worden aan de duurzaamheid van deze weg. Die is nu compleet onder de maat.

Geld voor geluidschermen is nu voor een deel beschikbaar

Al in 2014 werd door Gedeputeerde Staten 5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van geluidschermen ter hoogte van de Kruisweg. In maart 2019 is met de inmiddels gerealiseerde aanleg gestart. In 2023 zullen er ook schermen ter hoogte van Bergschenhoek staan. Daar wordt nu aan gewerkt. Ter hoogte van Bleiswijk is het ingewikkeld vanwege een watergang die bij de weg ligt. Dit plan is nog in voorbereiding.

Wanneer de A16-Rotterdam in 2025 klaar is, wordt N209 een directe toeleidingsweg naar A16 Rotterdam vanaf A12 en regio Alphen/Zoetermeer. Te verwachten is dat deze nu al overbelaste weg nog drukker gaat worden. Onhelder is hoe hier door provincie en gemeente in voorzien zal gaan worden. In januari 2022 stelden wij de situatie m.b.t. N209 aan de orde in de raadscommissie Ruimte. Conclusie was dat er nu eindelijk een integrale aanpak moet komen van de vele knelpunten die de N209 veroorzaakt. Met de komst van de A16 Rotterdam in zicht, de recente bouw van vele distributiecentra op de kop van de N209 bij de A12 en de nieuwbouw van woningen op Wolfsend in Bergschenhoek en ook langs de Merenweg en Heulslootweg in Bleiswijk zal de druk op deze weg alleen maar gaan toenemen.

Eerder stelde Willem Minderhout van de provinciale PvdA fractie schriftelijke vragen. Dit zijn de Vragen en antwoorden – Staten Zuid-Holland van 21 december 2021. Duidelijk is dat het provinciebestuur niet staat te trappelen om de maximum snelheid terug te brengen maar dat zij de knelpunten zeker onderkent.

Wat de PvdA Lansingerland betreft wordt er ook onderzoek gedaan naar de toekomstige status van de N209. Moet deze eigenlijk wel een provinciale weg blijven of ligt de status van een binnengemeentelijke ontsluitingsweg meer voor de hand? De N209 is nu een open verkeersriool die  een forse barrière vormt tussen Bleiswijk en de rest van Lansingerland en die de verdere ontwikkeling van deze kern en ook van het Rottemeren gebied blokkeert. Bovendien biedt een afgeslankte N209 mooie kansen voor een intensieve stedenbouwkundige ontwikkeling van het nu nog desolate gebied langs deze weg.

Alle fracties in de raad van Lansingerland deelden in januari 2022 onze oproep om een integrale aanpak van de problemen die de N209 veroorzaakt. Jammer genoeg werd ons voorstel om de status van de N209 te wijzigen in een binnengemeentelijke weg in beheer van de gemeente Lansingerland door de meeste fracties niet gedeeld. Ook wethouder Fortuyn wuift dit, overigens zonder onderbouwing, weg. Vele fracties in onze raad voelen wel voor het terugbrengen van de maximumsnelheid tot bijvoorbeeld 60 km zolang de geluidschermen nog niet zijn aangebracht. Ook wij pleiten daarvoor.

Aanleg geluidschermen ter hoogte van Bergschenhoek

Wat zegt ons verkiezingsprogramma 2022-2026 over N209?

Wat zegt ons Verkiezingsprogramma 2022-2026 op pagina 19 over de N209? “Het deel van de N209 tussen de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam en de Groendalseweg in Bleiswijk wordt een gemeentelijke ontsluitingsweg. De status van doorgaande provinciale weg verdwijnt dus als uit onderzoek blijkt dat dit bijdraagt aan de leefbaarheid in Bleiswijk en Bergschenhoek en geen te grote verstoring van het autoverkeer in onze regio oplevert. Hierdoor vermindert de verkeersdruk rond Bleiswijk en Bergschenhoek en ontstaat er ruimte om het nu nog rommelige gebied tussen deze kernen opnieuw vorm te geven”.

Recent debat in Provinciale Staten Zuid-Holland

Onlangs stond verkeersveiligheid op de agenda van de commissie Bereikbaarheid & Energie van Provinciale Staten. De PvdA fractie heeft daarbij bij monde van PvdA-Statenlid Lars Klappe de veiligheid op de N209 opnieuw onder de aandacht gebracht. “De weg doorkruist de kernen van Bleiswijk en Bergschenhoek en is al langere tijd een doorn in het oog voor veel inwoners. Er vinden regelmatig ernstige verkeersongevallen plaats op de N209. De N209 behoort zelfs tot de top 3 gevaarlijkste N-wegen van Nederland. Wat speelt er precies? Ondanks de vele verkeersongelukken op deze weg is het tot op heden niet op de prioriteitenlijst terecht gekomen. Bovendien is er sprake van algemene overlast zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling. De PvdA wil dat scholieren veiliger naar school kunnen fietsen en dat er stappen worden ondernomen om de overlast en ongelukken te voorkomen. Op initiatief van de PvdA is er in 2019 al een onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen, maar sindsdien gebeurt er te weinig. We zijn blij met de toezegging van Gedeputeerde Zevenbergen om opnieuw in gesprek te gaan met de gemeente over verbetering van N209. Ieder ongeluk is er één te veel. Jammer genoeg hebben de inwoners de afgelopen jaren nauwelijks verbeteringen gezien. Provincie en gemeente moeten hier de handen ineenslaan. Ik ben blij dat de veiligheid van de N209 hoog op de bestuurlijke agenda blijft staan.” Onze fractie is blij met de steun van onze provinciale PvdA fractie. Wij zullen natuurlijk intensief met hen blijven samenwerken.

Asfalteringswerkzaamheden naast N209 bij Bergschenhoek

Onze conclusies op een rijtje

Alleen bestuurlijke moed kan de problemen op N209 oplossen, zo stelden wij in ons weekbericht 665 van april 2023  De N209 is nog steeds één van de gevaarlijkste N-wegen in ons land. Alleen de N279 in Noord-Brabant en de N201 in Noord-Holland zijn nog gevaarlijker. Daarover is de Tweede Kamer dit voorjaar geïnformeerd met een kamerbrief en bijbehorend rapport. In de periode 2017-2021 hebben op de N209 in totaal negen dodelijke ongevallen plaatsgevonden.

De vaste lezers van onze weekberichten weten dat wij ons al sinds 2007 inspannen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Wij noemden hiervoor al ons weekbericht van begin januari 2022 hierover. Toen agendeerde de PvdA-fractie zoals gezegd de weg (opnieuw) via een bespreekstuk in de raadscommissie Ruimte. Ons bespreekstuk werkte toen als een bestuurlijke katalysator. Vele fracties van Provinciale Staten stelden toen schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over de aanpak van de geconstateerde knelpunten en over de noodzaak van een veel planmatiger aanpak dan nu het geval is. Wethouder Fortuyn beloofde een integrale aanpak en er zou structurele samenwerking worden gezocht tussen de provincie Zuid-Holland en de gemeente Lansingerland om te komen tot oplossingen van de vele N209-knelpunten. Maar het schiet nog steeds niet op.

We zullen het college opnieuw gaan vragen naar de stand van zaken van die integrale aanpak en samenwerking. We geven nooit op. Echt bruisen doet het nog steeds niet. Het blijft goedbedoeld lapwerk. Het doorgaand verkeer via een tunnel laten rijden en lokaal auto- en fietsverkeer daarmee veilig de ruimte geven is een (dure) droom van onze fractie. Maar er is zoals door ons aangegeven ook een andere optie. Wat ons betreft wordt de N209 met de opening van de A16 in het verschiet een gewone binnengemeentelijke weg die alleen maar openstaat voor lokale bestemmingen. Als de meerderheid van de raad hiervoor ooit te porren is, kunnen we niet alleen een slag slaan met meer veiligheid, minder autolawaai en uitstoot van schadelijke stoffen, maar ook zorgen voor een passende ontsluiting voor de nieuwe wijken in Bleiswijk en Bergschenhoek.  Daarvoor is bestuurlijke moed en ook volhardendheid nodig. Die wil onze fractie zeker blijven tonen.

Oversteek ZoRo-busbaan op 29 januari 2023

GEVAARLIJKE KRUISING ZORO-BUSBAAN BIJ BONFUT/WILDERSEKADE

Onze fractie was blij verrast door het bericht op de voorpagina van de Heraut van deze week waarin aandacht werd gevraagd voor deze “levensgevaarlijke oversteek”. De krant constateert dat de knipperlichten en tingelende bellen die overstekende fietsers, wandelaars en auto’s moeten waarschuwen voor passerende bussen al geruime tijd buiten werking zijn. “Deze oversteek ligt vlak naast de plek waar korte tijd een bushalte was, maar nadat die halte was opgegeven werd, rijden de snelbussen in volle vaart over dat traject ondanks het feit dat er een bocht genomen moet worden”. De krant vraagt zich af waarom er nog steeds niets aan deze gevaarlijke verkeerssituatie is gedaan. “Door de gemeente Lansingerland die toch voor de veiligheid van haar inwoners op moet komen, gemeente Rotterdam waaronder dit grondgebied valt of de Vervoersautoriteit MRDH als verantwoordelijke voor de busbaan”.

Aan dit verhaal ging ons eigen verhaal vooraf. Op 4 februari 2023 meldde weekbericht 657 het volgende: “Onze fractievoorzitter zit – als ze niet over de Landscheiding fietst – af en toe in bus 170 of 173 van en naar metrostation Rodenrijs. Je zoeft in enkele minuten over de ZoRo-busbaan van halte Berkelseweg naar het station. De Wildersekade-Bonfut in Rodenrijs wordt doorkruist door de ZoRo-busbaan. Om het auto- en fietsverkeer te waarschuwen voor de met hoge snelheid passerende RET-bussen zijn er ter plaatse waarschuwingslichten aangebracht. Deze lichten zijn momenteel buiten werking. Over de waarschuwingslichten zijn blauwe plasticzakken aangebracht en er staat langs de weg een geel waarschuwingsbord. Onze fractie vindt dat dit echt niet kan. Dagelijks steken er op deze plek vele fietsers en soms ook wandelaars over, op weg naar school of werk of aan de wandeling met de hond. De RET-autobussen passeren deze kruising met grote snelheid. Een ongeluk zit daar in een klein hoekje. Bussen hoeven ter plaatse niet af te remmen omdat er daar geen bushalte meer is. De bewoners van de nieuwe wijken Buyten op Wilderszijde en Hordijk moeten het nu doen met haltes op station Rodenrijs of Koegelwieckplantsoen. Onze fractie roept het college op om er voor te zorgen dat de waarschuwingslichten op de Wildersekade-Bonfut direct weer in werking worden gesteld”. Het verbaasde ons toen zeer dat ons college, dat een trouwe lezer van onze weekberichten is, niet direct deze levensgevaarlijke handschoen oppikte. Inmiddels zijn we alweer 7 maanden verder!

Uitbreiding Winkelcentrum Berkel bijna klaar

VERKIEZINGSPROGRAMMA EN KANDIDATENLIJST GROENLINKS-PVDA

Het programma en de kandidatenlijst waarmee GroenLinks-PvdA de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 22 november 2023 zullen ingaan, zijn inmiddels bekend. Het verkiezingsprogramma is hier te vinden. Ook de gezamenlijke kandidatenlijst is inmiddels bekend. Onze fractie is blij dat ook Barbara Kathmann op deze lijst opnieuw een verkiesbare 18de plek heeft gekregen. De volledige lijst, die op zaterdag 14 oktober door de leden van PvdA/GroenLinks tijdens een gezamenlijke ledenvergadering moet worden vastgesteld, ziet er zo uit: kandidatenlijst De afdelingsbesturen en fracties van GroenLinks en PvdA in Lansingerland beraden zich op dit moment over een gezamenlijke campagneaanpak voor deze landelijke verkiezingen. Eind deze maand hakken wij hierover de knoop door na de landelijke gezamenlijke campagnebijeenkomst in Utrecht op 16 september 2023.

Stroperspad Groenzoom Berkel Noord

Tot slot. Komende week is er weer de maandelijkse raadscommissieweek. Onze fractie staat te popelen om weer aan de slag te gaan. Belangrijke agendapunten zijn: Startnotitie omgevingsplannen Lange Vaart en Merenweg (cie Ruimte), actualiteitenoverzicht duurzaamheid (cie Algemeen Bestuur) en uitvoeringsplan schuldhulpverlening en raadsinformatiebrief inclusiviteit (cie Samenleving). Heb een goede week!

Groenzoom